Lange stadstrein moet Groene Hart sparen

De regio Leiden/Gouda staat voor een belangrijk besluit: de aanleg van een vijftig kilometer lange light-railverbinding. Dwars door de historische binnenstad van Leiden....

Nog dit jaar moet duidelijk worden of het eigen vervoersproject van de provincie Zuid-Holland, de RijnGouweLijn (RGL), al dan niet uitgevoerd kan worden. Nu Leiden als grootste betrokken gemeente heeft ingestemd met het reserveren van 35,5miljoen euro voor de aanleg van de lijn, is in de ogen van voorstanders van deze verbinding een belangrijke hobbel genomen.

Begin volgende maand moeten Provinciale Staten kenbaar maken of het provinciebestuur kan doorgaan met het ontwikkelen van de light-railverbinding. Die voert van Gouda, via Alphen aan den Rijn, over bestaand spoor naar Leiden en daarvandaan over nieuw spoor naar de kuststrook (Noordwijk en Katwijk). Vermoedelijk rond de zomer wordt duidelijk of het westelijke deel van de lijn (vanaf het transferium aan de A44 tot aan de kust) gefinancierd kan worden.

Vooralsnog heeft het rijk geen geld gereserveerd voor de RGL-West en uitblijven van een rijksbijdrage kan het hele project (kosten: 270miljoen euro) doen sneuvelen. ‘Voor ons geldt: zonder west geen oost’, zegt de Leidse wethouder Ruud Hessing (D66) van verkeer en vervoer.

Hessing kreeg daags voor Kerstmis de instemming van een meerderheid in de Leidse gemeenteraad om de sneltramverbinding dwars door de historische binnenstad te leiden. Tegen dat tracé bestond en bestaat veel weerstand. Met name dat de Breestraat, een van de drukste fietsstraten van Nederland, een enkelvoudig spoor krijgt, stuit op veel verzet.

Maar volgens Hessing is de aanleg van een tracé door de binnenstad juist noodzakelijk om het centrum van de stad een economische impuls te geven. De RijnGouweLijn dient meerdere doelen, beklemtoont hij. Toekomstige woningbouw in die regio kan alleen worden ontwikkeld als er een nieuwe openbaarvervoerlijn komt. Tegelijkertijd dient die woningbouw als bron van financiering voor de RGL.

Over de RGL wordt al tien jaar gesproken. In de Rijn-Gouweregio neemt de verkeersdrukte toe en er is te weinig ruimte voor de aanleg van nieuwe wegen. Want een verdere aantasting van het Groene Hart moet worden voorkomen, betogen voorstanders van de lijn. Nieuwe woningbouwlocaties en bedrijventerreinen worden zo veel mogelijk langs de nieuwe verbinding gepland. Over een afstand van vijftig kilometer moet de lijn zo’n veertig haltes krijgen.

Tegenstanders van de RGL, zoals de Leidse actiegroep Stoom, vrezen dat de nieuwe verbinding tot een soort ‘Betuwelijn-drama’ uitgroeit. Ze wijzen erop dat de kosten voor de deelnemende gemeenten nu al steeds oplopen. ‘En light-rail klinkt dan wel sympathiek, maar er komt gewoon een trein van 75meter lang door de stad denderen’, zegt Fred van Oosten van Stoom, tot voor kort voorzitter van de lokale afdeling van GroenLinks.

Dat voorzitterschap legde Van Oosten neer nadat GroenLinks, een van de collegepartijen, twee weken geleden had ingestemd met het tracé door de binnenstad. ‘We jagen fietsers de stad uit, de RijnGouweLijn is alleen maar te financieren door nog meer te bouwen in het Groene Hart en die lijn zal ertoe leiden dat veel buslijnen worden opgeheven. Dat kan ik als lid van GroenLinks niet verdedigen.’

Van Oosten kondigt aan dat tegenstanders via bezwaarschriftprocedures de aanleg van de lijn blijven aanvechten. Als de financiering rondkomt, beginnen de werkzaamheden aan de RGL op zijn vroegst eind 2007.

Ook blijven Leidse tegenstanders aandringen op een referendum. Van Oosten: ‘Voor de komende raadsverkiezingen zijn nu al vier nieuwe partijen ingeschreven die allemaal tegen de lijn zijn. Een referendum is eerder nota bene door toenmalig wethouder Pechtold (de huidige minister voor Bestuurlijke Vernieuwing, red.) tegengehouden.’

Meer over