Land Rover Discovery: louter comfort wat de klok slaat

Zeg Land Rover en je denkt aan rotsen, modder, water. De Discovery Sport kan daarin nog steeds uit de voeten, maar moet toch vooral ook de zakelijk rijder trekken.

null Beeld
Beeld

In de garage van een IJslandse designvilla (die vaker opduikt in films en op tv en waarachter wat wolkenkrabbers zijn geshopt, maar dit terzijde) staat een Land Rover Discovery Sport. Achtereenvolgens stappen daar in: een viertal vrolijke dertigers dat gaat duiken; een groot blij gezin dat gaat skiën; een jong opgewekt stel dat gaat kamperen; en een zestal uitgelaten volwassenen dat uit eten gaat.

Het is een veelzeggende Amerikaanse commercial, die onbedoeld in 2 minuten óók het probleem laat zien dat de verkoper van een auto als deze heeft: hij is alles - SUV, MPV, crossover - en daardoor ook eigenlijk niks meer. Stond Land Rover ooit voor stoer, stug, water en modder, de nieuwe Discovery Sport kan daarin nog steeds uit de voeten, maar ademt bovenal luxe. Al hebben de testomstandigheden zonder twijfel aan onze indruk bijgedragen: in plaats van door de sneeuw, het water en de losse stenen van IJsland toerde Blik over het degelijke Hollandse asfalt.

Effect

We drukten wel op de knopjes voor gras, grind, sneeuw, modder, sporen en zand, maar veel effect had dat niet. Zoals we ook de intrigerende voorzieningen rond de (optionele) inklapbare trekhaak niet hebben uitgeprobeerd. Behalve een Trailer Stability- en een aankoppelassistent beschikt de Discovery Sport over de functie Tow Assist, die bij het achteruitrijden de baan van de aanhanger voorspelt. Wie ooit achteruit heeft proberen te rijden met een aanhanger, gaat blind voor deze optie.

Allemaal zaken die veel berijders van deze Discovery, net als Blik, nooit zullen uitproberen. Zeker niet nu fabrikant Jaguar Land Rover een zuinige dieselmotor heeft gemaakt waarmee behalve de lifestyle-Land Rover-adept nadrukkelijk ook de zakelijke rijder wordt gezocht, al is de uitstoot nog zodanig dat er niet van een bijtellingsvoordeel sprake is.

De nieuwe Discovery Sport, die vorig jaar Land Rovers 'goedkope' model Freelander opvolgde, kost zonder duur te zijn wel een smak geld. De simpelste versie gaat toch al gauw voorbij de 50 duizend euro; met alle toeters en bellen koers je zo richting het dubbele. Met dat instapmodel heb je trouwens een potente auto, met een 2-liter/150 pk-motor. Tweewielaangedreven, dat dan weer wel.

Gereden Land Rover Discovery Sport HSE Luxury
Prijs euro 82.700
Vanafprijs Discovery Sport euro 43.750
Motor 2l, 4 cilinder, diesel
Vermogen 180 pk
Gewicht 1.884 kg
CO2-uitstoot 139 g/km
Energielabel E

Uiterlijk

De Discovery Sport is uiterlijk geslaagd. Sneller, moderner ogend en nog weer wat ronder - vooral van achteren - dan de tweede Freelander, wat hem geen kwaad doet. En dat de neus wel erg veel lijkt op die van de Range Rover Evoque zij hem vergeven: de auto's komen uit dezelfde designstudio en worden gebouwd op hetzelfde onderstel.

Wat onveranderd is gebleven, is de prettige ruimte: met maximaal 1.700 liter biedt de 4,5 meter lange SUV een zee vergelijkbaar met die van een MPV. Ruimte heeft ook de bestuurder in alle opzichten: het zicht rondom is ondanks de strakkere belijning die de auto ten opzichte van de Freelander heeft gekregen, uitstekend, wat de Discovery Sport, ondanks zijn toch wel kolossale formaat, ook voor de stad handzaam maakt.

Blik kreeg de meest luxe dieselversie mee. Dat was een aangename kennismaking. Wie snel het gaspedaal intrapt, merkt dat de Ingenium kort nadenkt om daarna met een fraaie roffel ervandoor te gaan. Als je het gas loslaat, rolt-ie mooi en lang uit; echt zuinig wordt zo'n auto nooit, maar deze motor helpt wel.

Louter comfort

En verder is het dus louter comfort wat de klok slaat: stoel- en stuurverwarming, vertrouwen wekkende wegligging, een vlekkeloos functionerend in- én uitparkeersysteem en een puike geluidsinstallatie (van Meridian). Gezien dat laatste is het dan weer jammer dat DAB+-radio ontbreekt. De bediening van alle panelen, zowel op het stuur als op het display, is uitermate handzaam. Nee, Blik begrijpt goed waarom die mensen in de IJslandse kou zo vrolijk zijn.

Hoe zit het ook alweer? Het Engelse merk Land Rover (1948) is na Jeep de oudste fabrikant van wat we toen nog terreinwagens noemden. Die werden aanvankelijk gebouwd door Rover. Het merk kwam in 1994 onder de vleugels van BMW, dat Land Rover in 2000 verkocht aan Ford. Sinds 2008 maakt Land Rover (met Jaguar) deel uit van het Indiase conglomeraat Tata. Range Rover is een model van Land Rover, voor het eerst gemaakt in 1970.

null Beeld Volkskrant Infographics
Beeld Volkskrant Infographics
Meer over