Lada mag in buitenlandse handen komen

MOSKOU De Frans-Japanse autoalliantie Renault-Nissan heeft van Rusland het groene licht gekregen om een meerderheidsbelang in AvtoVAZ, de noodlijdende producent van Lada's, te verwerven.

Arnout Brouwers

Premier Vladimir Poetin gaf dinsdag zijn toestemming voor een uitbreiding van Renault-Nissans huidige deelname in het bedrijf tot 50 procent van de aandelen. Als de deal doorgaat, zou Ruslands grootste automaker in buitenlandse handen komen.


Het is een nieuw teken dat Rusland zijn beleid om zo veel mogelijk 'strategische industrieën' in grote staatsconglomeraten te verzamelen, heeft omgegooid sinds de economische crisis in 2008 toesloeg. Het nieuwe parool luidt: zo veel mogelijk westerse technologie (en kapitaal) importeren, liefst in samenwerkingen tussen westerse en Russische bedrijven.


Eerder deze week richtten Franse en Russische scheepsbedrijven een consortium op om gezamenlijk 'civiele en militaire schepen' te gaan bouwen. Naar verwachting zal Rusland binnenkort formeel besluiten een Franse oorlogsbodem van de Mistral-klasse te kopen en er in Rusland zelf onder licentie nog een paar te bouwen.


Renault kocht met zijn Japanse partner Nissan in het voorjaar van 2008 25 procent-plus-een van de aandelen voor een miljard dollar. Het was vlak voor de Russische automarkt door de mondiale financiële crisis instortte en AvtoVAZ bijna ten onder ging aan kolossale schulden.


'De premier is er niet tegen dat Renault-Nissan zijn aandeel in AvtoVAZ verhoogt tot 50 procent', zei Renault-directeur Carlos Ghosn na een onderhoud met Poetin. Hij noemde het een 'logische stap'. 'Vandaag kunnen we met zekerheid zeggen dat de crisis in de Russische autoproductie verleden tijd is', aldus Ghosn.


Renault is al in onderhandeling met twee andere grote aandeelhouders in AvtoVAZ, investeringsbank Trojka Dialog en Rostechnologii, beide in het bezit van 25 procent van de aandelen. Volgens Trojka mag Renault-Nissan nu 50 procent-plus-een van de aandelen verwerven. Beide bedrijven lijken niet onwillig hun handen af te trekken van de Russische automaker die er in de twintig jaar sinds de instorting van de Sovjet-Unie nog niet in is geslaagd een degelijke auto te bouwen.


De Renault-Nissan alliantie ziet echter kansen. Zoals veel andere automakers hebben ze de afgelopen jaren - gelokt door de grote groeimarkt voor auto's en gedwongen door de hoge importtarieven - een deel van hun productie naar Rusland verplaatst.


Meer over