Laatste dag is voor creatieve geesten

De creatieve geesten uit de examenklassen van het vwo hadden vrijdag een topdag. Zowel het vak muziek als kunstbeschouwing en kunstgeschiedenis stonden op het examenrooster....

Bij kunstgeschiedenis kregen de leerlingen vragen voorgelegd over het tapijt van Bayeux, De Alchemist van Pieter Bruegel en cartoons en strips van tekenaars als Guus Calicher.

Berber de Roos (19) noemt het examen omvangrijk. Bij opdracht 2 moeten leerlingen drie voorbeelden geven waaruit blijkt dat het tapijt van Bayeux een goed beeld geeft van het dagelijks leven uit 1066. De Roos: 'Daar moest ik wel even over nadenken. Het duurde een tijdje voordat ik dat uit het plaatje kon halen. Zo gaat er veel tijd verloren.'

'Het examen gaat dieper op de stof in dan ik had verwacht', zegt docent tekenen Joop de Jong. 'De samenstellers vragen vaak naar technische details. Neem nou zo'n vraag 13.' Leerlingen moeten in antwoord op die vraag uitleggen op welke wijze het dak van de ontvangsthal van kasteel De Haar in Haarzuilens is geconstrueerd en hoe de decoratie ervan verband houdt met de constructie.

'Pittig. Ik hoop dat leerlingen ze hebben kunnen beantwoorden. Ik benader kunst graag op de filosofische manier. Misschien heb ik in mijn lessen wel te wollig zitten zwammen.'

'Het was een koekje', vindt Jaron de Paauw (19). 'Er stonden toch nog veel vragen in die je niet kon leren. Dat is het leuke van het vak; het komt niet aan op reproduceren van kennis. Het vergt juist veel van jezelf. Je moet goed kunnen nadenken over beelden en uitleggen wat de maker ermee bedoelt.'

De scholier is gefascineerd door de beelden. 'Je kan er zoveel lekkers mee doen', vertelt hij. De Paauw kan het weten, want hij maakte enkele korte films. Om toegelaten te worden tot de studie audiovisuele media in Utrecht creëerde hij bijvoorbeeld een filmpje met de titel De ontmaskering van een hoertje. 'Ik heb geprobeerd om de hoffelijkheid van hoeren weer te geven.'

De muzikale vwo'ers kregen geen beelden te zien. Zij worstelden met de interpretatie van vier muziekstukken bij hun examen muziek. Op de RSG Magister Alvinus legden slechts drie kandidaten de toets af. Muziek vinden ze absoluut een leuk vak, maar dat examen was wel wat saai. Margriet Meijer (18): 'Ik heb wel eens leukere gemaakt, toch was het op zich wel te doen.'

Vergeleken met het havo-examen was vooral het theoretisch gedeelte zwaarder. Maar ook de muziekstukken en de daarbij behorende vragen waren lastiger; opvallend, want de muzikaliteit van een leerling staat immers los van het niveau van zijn schooltype.

De moderne componist Benjamin Britten was vertegenwoordigd met zijn War Requiem uit 1962. Sommige leraren vonden het boeiender dan de leerlingen. Een meeluisterende economie-docent: 'Vooral dat koor was mooi. Je moet je voorstellen dat je met die muziek op de radio over de autosnelweg rijdt. Dan heb je zo een paar honderd gulden boete te pakken. Het is zo opzwepend'

Amarens van Putten (17) komt in haar beoordeling niet verder dan een zwaar afkeurend 'Hè, gadver.' Wel leuk vond ze Big Fat Mamma van de groep Wizards of Ooze, het laatste muziekstuk. Het instrument dat in het stuk de solo voor zijn rekening nam was, inderdaad, de saxofoon. Esther Kruiper (18): 'Dat is zo voorspelbaar, ieder jaar hetzelfde, altijd een sax.'

Op een vraag over Jazz en Funk wist zelfs muziekdocent Theo Berben het antwoord niet: hij kon geen twee kenmerken noemen van Funk. 'De stof is zo veel, soms sla je wel eens wat over.' Over het examen is hij enthousiast: 'Ik vond het een aardige toets met leuke muziek. Het stuk van Dvorak was mooi en spannend.'

Vraag 15 bezorgde de docent opgetrokken wenkbrauwen. De leerlingen moesten bij een notenbalk met een pijltje aangeven welke noten niét als kwartnoot gespeeld werden. 'Dat is een wel heel gekke manier om te vragen of iemand het ritme begrijpt.'

Matthijs Dierckx

Jeannine Westenberg

Meer over