'Laat werkloze leraar poosje in het buitenland werken'

Werkloze leraren kunnen hun expertise inzetten in ontwikkelingslanden totdat de arbeidsmarkt hier weer aantrekt. Om dit mogelijk te maken, zou de WW-uitkering bevroren moeten worden, zodat leerkrachten hun recht op uitkering niet verliezen als ze langer dan zes maanden in het buitenland zijn.

AMSTERDAM - Dit pleidooi komt van ontwikkelingsorganisatie VSO Nederland, die wereldwijd jaarlijks honderden leerkrachten en andere vakkrachten naar Afrika en Azië zendt voor kennisoverdracht. Volgens VSO zitten er momenteel meer dan 17 duizend leraren zonder baan thuis. 'Dit zijn gemotiveerde leerkrachten met waardevolle kennis die door de hoge werkloosheid nu verloren dreigen te gaan voor het onderwijs, terwijl er straks vanwege de vergrijzing weer vraag naar is', zegt directeur Joris Eekhout.

VSO wil een discussie op gang brengen om het mogelijk te maken dat leraren naar bijvoorbeeld Tanzania gaan zonder dat zij het recht op uitkering verliezen. Dat levert volgens Eekhout een win-winsituatie op: de overheid bespaart op uitkeringen, de leerkrachten doen ervaring op en het onderwijs in Tanzania verbetert. In Tanzania gaan steeds meer kinderen naar school nu het onderwijs gratis is. De kwaliteit is echter erbarmelijk. Kinderen hebben na de basisschool onvoldoende vaardigheden om zich aan de armoede te ontworstelen.

Op dit moment heeft VSO 200 vacatures voor leraren die in het buitenland de kwaliteit van het onderwijs willen verbeteren en families van schoolgaande kinderen willen ondersteunen. 'Leerkrachten staan er niet voor de klas, maar leren lokale onderwijzers andere lesmethoden', zegt Eekhout.

Janneke Wauben (33) trainde in Rwanda onderwijzers in opleiding.

'Collega's trainen in het buitenland is een prachtervaring. Je doet zoveel ervaring op en je krijgt zoveel bevrediging van je werk. Als ik niet getrouwd was, was ik allang weer terug in Rwanda, waar ik een jaar werkzaam ben geweest.

'Nu zit ik sinds september werkloos thuis. Ik solliciteer me suf, maar ik krijg steeds te horen dat ik te weinig werkervaring heb die aansluit op mijn masterstudie. Ik ben het er niet mee eens, want ik heb in Rwanda heel veel praktische ervaring opgedaan.

'Na de Pabo heb ik een aantal jaren gewerkt en toen een studie International Public Management & Policy gedaan, omdat ik een beleidsfunctie wilde. Ik heb bijna een jaar tevergeefs gezocht naar een passende baan. Toen besloot ik voor VSO naar Rwanda te gaan. Dat was vanaf de eerste dag een geweldige ervaring. Eindelijk voelde ik me weer nuttig en had ik het gevoel dat ik kennis kon overdragen. Ik trainde samen met een lokale collega studenten in kindgericht onderwijs.

'In veel Afrikaanse landen gaat het er nog heel ouderwets aan toe met een leraar voor de klas die veertig minuten aan het woord is. Wij leren ze dat kinderen meer opsteken als je ze actief laat meedoen en toetst wat ze ervaren tijdens de les. Nu wordt dit onderdeel standaard meegenomen in het lesprogramma, dus dat is een heel waardevolle bijdrage geweest.'

'In Rwanda wordt kind nu meer bij les betrokken'

undefined

Meer over