Laat de Heer u vrijzetten!

'Een wereldwijde bediening van 45 jaar waar hij Gods genezing aan miljoenen verwonden bracht.' De Amerikaan Morris Cerullo, een van de meest succesvolle predikers, spreekt soms in tongen....

Hij zit boven aan de trap, verzonken in de folder 'Eens een junk, altijd een junk?' van stichting De Heilbode. Versleten ribbroek, blote voeten in bruine juchtleren sandalen, smoezelig T-shirt. 'Ik heb dit allemaal meegemaakt, weet u', zegt hij. 'Ik was dakloos en ik zoop en ik snoof. Maar nu. . .' Hij lacht zijn bijna tandenloze mond bloot.

'Nu ik God heb leren kennen is alles anders. Nog probeert satan mij te heroveren, hoor. Toen ik vannacht in de Bijbel las, waren de passages die ik onderstreept had weg en dansten de letters over het blad.'

Tien minuten later staat hij beneden in de zaal. 'Wie wil de duivel tarten?', klinkt het, en het trommelgeroffel zwelt aan. Hij roept, heft zijn handen. 'God is a gentleman', verzekert hij me en knipoogt samenzweerderig.

Wie zegt dat religie saai is en geloven ouderwets? De gelovigen die deze week bijeenkomen in de Rotterdamse Ahoy' bewijzen het tegendeel. Ze zijn jong en modern gekleed en ze lachen, roepen, gillen, dansen en applaudisseren. Die dynamiek heeft alles te maken met de kleine gedrongen zestiger die in hemdsmouwen op het podium staat: Morris Cerullo, voorganger, bijbelleraar, prediker en evangelist uit Amerika.

Wekelijks bezoeken minstens twee buitenlandse evangelisten ons land en eigenlijk mogen we hun kwaliteiten onderling niet vergelijken. Ze spreken immers allen het woord van God. Maar Cerullo is toch een klasse apart. 'Deze man pakt je', legt een gelovige uit. 'De kracht van zijn gebed is zó groot.'

Die kracht gaat een tikje verloren door de vertaler die, staande naast Cerullo, zin voor zin zijn woorden naar soms krakkemikkig Nederlands omzet ('We will set you free' wordt 'We zetten jullie vrij'). Maar het charisma van de evangelist is duidelijk. Hoe harder hij gilt, hoe luider het applaus. 'Je zult nóóit meer dezelfde zijn. Geef Hem álles wat je hebt. Dan zul je krácht ontvangen.'

Cerullo behoort, met onder meer Billy Graham, Benny Hinn en Rodney Howard Browne, tot de tien succesvolste evangelisten. Als jongetje van veertien kreeg hij in het joods-orthodoxe weeshuis waar hij opgroeide een goddelijke roeping. Nu, ruim veertig jaar later, staat hij aan het hoofd van het MCWE, het Morris Cerullo World Evangelism, een organisatie met vestigingen in meer dan veertig landen. Cerullo heeft een eigen bijbelschool, verzorgt dagelijks een tv-programma, schreef meer dan vijftig boeken en trekt wereldwijd volle zalen met zijn Wonderen Campagnes.

Het echtpaar Aarnoudse, samen directeur van de Nederlandse afdeling van de MCWE, haalde Cerullo een week naar Nederland. Zij zag hem in 1989 in Londen en vond onmiddellijk: 'Tjonge, dat moet Nederland weten.' Met de organisatie zijn ze maanden bezig geweest: ruim een miljoen folders zijn verspreid in kerken en christelijke organisaties, wekenlang hebben ze op de zolderetage boven hun transportbedrijf enveloppen zitten plakken en boeken verzendklaar gemaakt. Met het Hilton Hotel in Rotterdam werd een speciaal reli-arrangement overeengekomen: 75 gulden per nacht inclusief Amerikaans ontbijtbuffet.

De Mission to Holland vormt samen met bezoeken aan Londen en Parijs de 'Eurotriangel', een onderneming die West-Europa moet aanzetten tot bidden en waken, want de eindtijd komt eraan, nog deze eeuw. In zijn boek De koers die Europa in de eindtijd zal leiden naar een voorspelbare catastrofe!kondigt Cerullo het spoedig uitbreken van een derde wereldoorlog aan, als Rusland op jacht gaat naar de oliebronnen in het Midden-Oosten. Na die oorlog moet Rusland zo snel mogelijk verpletterd worden, schrijft hij, 'voordat de Antichrist volledig aan de macht komt'.

'De mensen wachten niet op die crisis', voorspelt mevrouw Aarnoudse. 'U zult het zien, dit jaar gaan ze echt terug naar God.' Maar de opkomst in de Ahoy' valt ook haar een beetje tegen. Slechts twaalfhonderd wedergeboren christenen hebben zich à raison van tweehonderd gulden ingeschreven voor de School van de Heilige Geest, een serie middagseminars waarin Cerullo samen met gastpredikers gezalfd onderwijs verzorgt. De avonden worden drukker bezocht. Maar die zijn gratis toegankelijk, en bedoeld voor gelovigen van alle gezindten, ja zelfs voor ongelovigen. En 's avonds gebeuren er wonderen.

Folders en aanplakbiljetten maken melding van Cerullo's genezende krachten: doven zullen horen, blinden zien en lammen lopen. De video's met 'highlights' van eerdere missies tonen gelovigen die getuigen dat hun kwalen verdwenen zijn, dat ze van hun verslaving af zijn, dat een verbroken relatie is hersteld. 'Het staat er echt', zegt mevrouw Aarnoudse en ze tikt met haar vinger op de bladzijde. 'Er staat, en dan moet ik zo lachen om de Heer, er staat dat God van zichzelf moet getuigen door wonderen.'

Het geloof verkondigen als zekerheid, dat is het geheim achter het succes van Cerullo. 'Dit is geen religie, maar relatie', zegt Aarnoudse. 'Geen eenrichtingsverkeer, maar geven en nemen. Als ik iemand het evangelie verkondig, zal hij mij zeggen: bewijs het maar. Dat is precies wat hier gebeurt.' Cerullo beantwoordt volgens haar aan de grote geestelijke nood in Nederland. Er zijn nog maar weinig kerken die de mensen aanspreken, zegt ze. Zelf was ze achtereenvolgens rooms-katholiek, Nederlands hervormd, gereformeerd en Jehova's getuige. 'Toen ben ik de Bijbel gaan lezen en bij Jesaja 53 kwam ik tot bekering.'

Heeft Aarnoudse die wonderen zelf ook gezien? 'Wat? Wel duizenden. Dat mensen Jezus aannemen, dat vind ik al een wonder.' Maar woensdagmiddag noch woensdagavond mogen we getuige zijn van een echt mirakel. Slechte timing wellicht, want de avond ervoor, vertelt de verkoper van de Morris Cerullo boeken en video's, heeft een blind meisje het licht in haar ogen teruggekregen.

Wel raken een paar bezoekers in een trance, ze gillen en schudden met het hoofd. Een soort Jomanda-effect. Helemaal mis. 'Nee', roept de voorganger van de Levensstroomgemeente uit Leiderdorp verbolgen. 'Jomanda is van de duivel. Ze roept hogere machten aan, maar ze werkt beslist niet in naam van God.'

Eén overeenkomst is er wel: zowel in Tiel als in Rotterdam is genezing duur. Een week de Ahoy' afhuren kost ruim twee ton. De Amerikaanse organisatie neemt een groot deel van de kosten voor haar rekening, weet Aarnoudse. Maar ook de bezoekers wordt om een offer gevraagd. 'Hoeveel je moet geven, dat zal God je zeggen. De een kan honderd gulden missen, de ander vijfduizend', zegt Cerullo aan het einde van de dienst.

Op de stoel liggen witte envelopjes met daarop de tekst uit II Kor. 6 en 7: 'Wie karig zaait, zal ook karig oogsten.' 'Hoevelen van jullie geloven dat we heel snel het geld zullen ophalen om de huur te betalen?', vraagt Cerullo. Handen gaan de lucht in, de eerste portemonnees komen uit de handtasjes.

En dan zijn er nog de cassettebandjes (tien gulden, Gods zegen, staat op de affiches), boeken (vanaf een tientje) en de video's (een voor 35 gulden, twee voor 65). Aan het begin van de avondsessie heeft Cerullo een aanbieding: twee boeken voor 15 gulden. De opbrengst wordt gebruikt voor het drukken van nieuwe exemplaren, verzekert hij het publiek. 'In al die jaren, en ik sta hier voor God, heb ik nog nooit één cent voor mezelf genomen. Alles wat u geeft, wordt gebruikt voor evangelisatie.'

Wie die uitspraak in twijfel trekt, ontmoet slechts meewarige blikken. 'Voelt u zich wel een kind van God? Je koopt toch ook luxe spullen, en dan zou je helemaal niets aan de Heer geven?' In het Oude Testament gaven ze alles om een tempel te bouwen, preekt Aarnoudse. 'Als iemand kritisch doet over dat geld, zit er iets niet goed in zijn leven.'

Kan de grote baas daar wellicht zelf over worden aangesproken? En kan hij dan misschien ook uitleggen hoe hij op het podium kan spreken van liefde en vergeving, terwijl hij in een boekje oproept tot de totale vernietiging van Rusland? 'Nééé', roept de meneer van de ordedienst verschrikt. 'Meneer Cerullo gaat na de dienst altijd samen met zijn lijfwachten onmiddellijk terug naar het hotel. Ik zal uw verzoek doorgeven aan de pr-manager. Maar ik vrees dat het niet gaat lukken.'

'Het maakt me niet uit of je er een negatief of een positief stukje over gaat schrijven', zegt Aarnoudse. 'Jij zult je straks voor God moeten verantwoorden. Maar besef wel: als de Heer je niet heeft aangeraakt, dan begrijp je het woord niet.'

Bij de uitgang van de Ahoy' verkoopt een jongen T-shirts en baseballcaps met de tekst Property of Jesus. De verkoper van de snackcorner op de hoek is die avond uit nieuwsgierigheid een kwartiertje in de zaal gaan kijken. 'Weet je', vertrouwt hij me toe, 'ik kan er helemaal niks mee'.

Meer over