La masseria delle allodele, Scott Pilgrim vs. The World, Judgment Night

Iedere dag tipt de Volkskrant de beste films op televisie.

Paz Vega in La masseria delle allodole van Paolo en Vittorio Taviani. Beeld .
Paz Vega in La masseria delle allodole van Paolo en Vittorio Taviani.Beeld .

La masseria delle allodole (Paolo en Vittorio Taviani, 2007)
Arte, 23.45-01.40 uur

De openingsbeelden zijn van een bijna onaardse schoonheid. In een vredig huis, waar bewoners en personeel het hoofd te ruste hebben gelegd voor de siësta, wandelt de jonge Avetis met een tros druiven naar zijn opa. De camera schrijdt in het gedempte licht met hem mee langs de mensen die stuk voor stuk in hun decor een schilderij vormen - zo mooi is de mise-en-scène van de gebroeders Taviani, die, al ver in de zeventig, met het historische drama La masseria delle allodole eens te meer bewijzen grote verhalenvertellers te zijn.

En hoe groot is het contrast met van de rest van de film, gebaseerd op de gelijknamige roman van de Italiaans-Armeense schrijfster Antonia Arslan. De Taviani's vertellen het verhaal van een Armeense familie in Turkije die in 1915 het slachtoffer wordt van de slachting die onder hun volk wordt aangericht door het Turkse leger (en die rond deze dagen herdacht wordt omdat het precies honderd jaar geleden gebeurde). De familie biedt, als de geruchten over de ophanden zijnde rampspoed te sterk worden, onderdak aan de Armeense gemeenschap en zit met haar de volgende dag als ratten in de val: mannen en jongens worden vermoord, vrouwen en meisjes gedeporteerd naar een kamp bij Aleppo.

De Taviani's concentreren zich op wat mensen die met elkaar samenleven, onder druk van de omstandigheden elkaar kunnen aandoen. De deportatie van een groep vrouwen, die het hart vormt van de film, is vol van de afschrikwekkendste gebeurtenissen, maar telkens zijn de betrokken personages mensen die elkaar kennen. Ook in de gruwelijkste scène van de film, die het tegenbeeld is van de idyllische opening: een vrouw die een kind gebaard heeft, wordt gedwongen het zelf te doden omdat de baby een jongen is. Door het onwezenlijk grote drama klein te maken, wordt de pijn voelbaar. Het is een bekende verteltruc, die de Taviani's tot in de perfectie beheersen.

Scott Pilgrim vs. The World (Edgar Wright, 2010)
SBS 9, 20.30-22.45 uur

Stripverfilming over de 23-jarige oelewapper Scott Pilgrim (Michael Cera). Hij woont samen met een homovriend in een appartement tegenover zijn ouderlijk huis, speelt in het postpunkbandje Sex Bob-Omb en voert verder niet veel uit. Tot hij op een dag Ramona Flowers ontmoet en hoteldebotel verliefd op haar is. Dan neemt zijn leven een steeds fantastischer wending, want het blijkt dat hij - waarom, blijft onduidelijk - met zeven boosaardige exen van zijn nieuwe lief moet afrekenen. Dat gebeurt in almaar minder geloofwaardigere situaties en scènes. Regisseur Edgar Wright koos ervoor net als in de strips volledig over de top te gaan. Hij voorzag zijn dialogen van passende puberale meligheid en zijn beelden van veel grafische extra's. Hij stopte de boel bovendien vol met verwijzingen naar superhelden, retrocomputerspellen, manga en popmuziek en voorzag de zo ontstane filmstrip van een finale die Kill Bill-haters plezier zal doen.

Judgment Night (Stephen Hopkins, 1993)
RTL 7, 22.30-00.40 uur

Aardige thriller met een bekend uitgangspunt. Film (Brian De Palma, 1990) en roman (Tom Wolfe) The Bonfire of the Vanities begon er ook mee: de horror die je overvalt als je in een grote Amerikaanse stad de verkeerde afslag neemt. In Judgment Night zijn drie vrienden in Chicago op weg naar een bokswedstrijd. Om tijdverlies in de file te vermijden gaan ze afsnijden en dat is in dit soort films vragen om moeilijkheden, zeker wanneer ze getuige zijn van een moord. Goeie cast (Emilio Estevez, Cuba Gooding Jr. en Denis Leary), goeie actie en fijne jarennegentigmuziek (onder meer van Living Colour, Run D.M.C., Faith No More en Theraphy?).

Meer over