Kunstenfestivaldesarts

Eregast Tsai Ming-liang brengt indringend werk over een boeddhistische monnik op pelgrimstocht.

KARIN VERAART

theater

Openingsweekend Kunstenfestivaldesarts, Brussel, meerdere locaties, t/m 24/5, kfda.be

100% Brussels van Rimini Protokoll; The Monk from Tang Dynasty & The Walker van Tsai Ming-liang; NOTALLWHOWANDERARELOST van Benjamin Verdonck: in augustus in Groningen, benjamin-verdonck.be

Een oudere dame met een mottig hondje, een 7-jarig brutaaltje van Roemeense origine, een balorige anarchist uit Polen die tegen alles is, dus ook tegen abortus en zo zijn er nog een honderdtal Brusselaars op het podium in een bont en boeiend portret van hun stad. Vrolijk vaak, schokkend soms, maar steeds verrassend: 100% Brussels, de openingsvoorstelling van het jaarlijkse Kunstenfestivaldesarts (Kfda).

De komende drie weken zijn in de Belgische hoofdstad op een twintigtal locaties voorstellingen, installaties en performances van allerlei aard en herkomst te zien een aantal daarvan komt deze zomer ook naar Nederland. 100% Brussels is van Rimini Protokoll, een graag geziene gast op dit festival. Het Duitse collectief, bekend van zijn 'documentair theater' (geen acteurs, maar betrokkenen), gaat op speelse wijze met de statistieken van de grote stad aan de slag. Droge cijfers krijgen een menselijk gezicht door al die eigenzinnige types op de speelvloer die niks liever willen dan hun eigen verhaal vertellen en dat, strak geregisseerd en toch spontaan, ook kunnen doen. Komende december staat een 100% Amsterdam gepland.

Centrale gast dit jaar is de Taiwanese cineast (Vive l'amour, Stray Dogs) en theatermaker Tsai Ming-liang. Zaterdag ging zijn The Monk from Tang Dynasty in première, op locatie in de Cinéma Marivaux, een verlaten bioscoop. The Monk verbeeldt de jarenlange pelgrimstocht van Xuanzang, een Chinese boeddhistische monnik uit de 7de eeuw. Het is een indringende, verstilde voorstelling, waarin tijd verdwijnt en de nadruk ligt op de zorgvuldig uitgevoerde handelingen en bewegingen van de monnik. Xuanzang wordt indrukwekkend gespeeld door Lee Kang-sheng, vaste acteur bij Tsai Ming-liang. Hij is ook de centrale figuur in de installatie Walker, gedurende het festival te zien in de Galeries Cinéma: zes films van een minuut of 20 waarin de camera de eigenzinnige monnik volgt op zijn tocht door drukke stadse omgevingen. Wie hem daarna de theatervloer op ziet stappen, wil niets liever dan hem volgen.

Benjamin Verdonck is bijna even gefocust als hij bezig is met zijn 'tafeltoneel'. Voor zijn performance NOTALLWHOWANDERARELOST bouwde de Vlaamse kunstenaar een mooi en ingenieus minitheatertje van hout, met verschuivende coulissen en paneeltjes, een voordoek en wat al niet. Hij stuurt zijn figuren als een marionettenspeler: hij trekt aan de touwtjes en zijn houten driehoeken schuiven in fraaie formaties over het tafeltoneel. Charmant en ook om te lachen, zoals de bespeler zich kwijt van zijn gewichtige taak. Het tafeltoneel kan mee op reis en zal ook Groningen (Noorderzon) aandoen.

undefined

Meer over