Kunstbeesten te koop

De KunstRAI in Amsterdam, galeriebeurs voor moderne kunst, is weer begonnen. Volkskrant-criticus Stefan Kuiper koos drie werken uit die tot zijn verbeelding spraken - op welke manier dan ook. 'Om de drie stands kom je een opgezet dier tegen.'

BEZWEREND BEELD

Titel How to explain pictures to lost ideals

Maker Alex Jacobs

Materiaal Olie en lakverf op hout

Afmetingen 150cm x 244cm

Galerie Galerie Jaap Sleper

Prijs euro 8.700

Jan Wattjes, schilder, behaalde vorig jaar de finale van de televisieshow De Nieuwe Rembrandt - terecht. Alex Jacobs, ook schilder, won vorig jaar diezelfde show - warempel, óók al terecht. Beiden zijn in de RAI aanwezig met werk; Wattjes (Livingstone Gallery) met een schilderij van een onzichtbare kerel met hoed en scherpe kraag: Uniform of a painter; Jacobs met tal van schilderijen, onder andere: How to explain pictures to lost ideals.

Het is een typisch Alex Jacobs-schilderij: druk, kleurrijk, deels abstract, deels figuratief, er zijn voorstellingen in voorstellingen - 'Droste-effect!', roepen we in koor.

Het schilderij heeft kluif. Je ziet Jacobs' vriendin - ze geeft uitleg zoals een doventolk bij het nieuws. Je ziet Alex Jacobs' arm die door het doek heen boort. Kijk onder en je ziet balkjes die doen denken aan kleurtesters in een verfwinkel. Je bent er even zoet mee.

EEN SCHILDERIJ MET KLUIF

Over deze kunst kun je je enkel vrolijk maken

Titel In het bed van de Vijand

Maker Les Deux Garçons

Materiaal Taxidermie, gemengde technieken

Galerie Jaski Art Gallery, Amsterdam

Prijs euro 14.000

Een beurs voor hedendaagse kunst herken je zo. Het tapijt is fluorescerend. Het personeel is jong, knap en cyborg: half meisje, half macbook. En om de drie stands kom je een opgezet dier tegen.

Die beesten lijken een soort proppers; ze willen het publiek een stand binnen lokken; het schokeffect doet de mens de pas vertragen. Alleen zoals dat gaat met schokeffecten: ze slijten. En dus moet de schok steeds groter worden. En het beest steeds vreemder.

Zagen we de afgelopen jaren fluorescerende schapen, vogels, en, u was 'm alweer vergeten, die dekselse helikopterkat; op deze editie gaat de prijs van leukste, rare beest niet naar de plastic hamerhaai of de

vos-met-een-tv-als-hoofd, maar naar het Siamese-tweeling-dwerghert in Oriëntaals kostuum - hoera!

Over deze kunst kun je je enkel vrolijk maken. Vrolijk is om te beginnen dat iemand het gemaakt heeft; maar nog veel vrolijker natuurlijk is dat er vervolgens iemand anders komt die het begeert; iemand die denkt: Warhol, binnen, Hirst, present, nu nog een Siamese-tweeling-dwerghert in Oriëntaals kostuum en de verzameling is compleet. Hij bestaat, deze iemand, dat is klip en klaar. En op de RAI gaat hij heel gelukkig worden.

Titel Onbekend

Maker Anoniem

Materiaal Hout

Galerie Salon, Eindhoven

Prijs euro 28.000

Matisse verzamelde het. Henry Moore keek ernaar. Picasso kon er maanden geen kwast meer door aanraken. Tribal art. Letterlijk vertaald: volkskunst (stammenkunst?). Derhalve: kunst gemaakt door Aziatische, Afrikaanse, Zuid-Amerikaanse volkeren; primitieven heetten die in de politiek-incorrecte jaren twintig van de 20ste eeuw. Houdt u van zulke kunst; dan moet u naar Salon, een Eindhovense galerie gespecialiseerd in etnografica. En als u daar dan toch bent, let dan vooral op het mooie Dayak-beeld. Van een nevelpanter. Die worstelt met een slang. De tanden ontbloot; de oren gespitst; de staart gemaltraiteerd door rot of weer of wilde beesten of wat dan ook; de Dayaks gebruikten wat ze tegenkwamen, ook als het gehavend was. Ooit had het beeld een bezwerende functie en moest het kwade krachten op afstand houden; nu is het een reliek uit een magischer, van bijgeloof vervulde tijd. De schoonheid veranderde niet - die is immer groot.

ZESTIG GALERIEëN

Woensdagavond opende in de Amsterdamse RAI de 29ste editie van de KunstRAI. Tot en met zondag tonen zestig galerieën hier hedendaagse en moderne kunst; 18 galerieën bieden tevens solo-presentaties. De beurs beslaat het hele artistieke spectrum: abstracte schilderkunst, fotografie, keramiek, maar ook toegepaste kunst, onder andere van Studio Job.

Directeur Erik Hermida maakt zich niet druk over de afwezigheid van buitenlandse galeries en enkele prominente Nederlandse: 'Een galerie moet gaan waar de klanten zijn. Zijn die klanten het KunstRAI-publiek, dan sta je bij ons goed. Komen je klanten eerder op Art Basel, dan ga je beter naar Basel.'

undefined

Meer over