Kritiek kort zigeunerlegende overtreft zichzelf

Muziek Misschien kwam het doordat ze optraden voor ‘eigen’ publiek, waarvan bijna 90 procent afkomstig bleek uit voormalig Joegoslavië. Zo jazzy als op haar nieuwste cd Frozen Roses maakte zigeunerlegende Ljiljana Buttler, bijgestaan door de zevenkoppige Mostar Sevdah Reunion, het vrijdagavond in de schouwburg van Almere niet....

Ton Maas

De voorstelling begon met enkele stukken van Café Sevdah, de nieuwste plaat van Mostar Sevdah Reunion, gezongen door gitarist Nermin Alukic-Cerkez. Hoe verdienstelijk ook, al tijdens de eerste aanhef van het officieuze Romavolkslied Djelem djelem (‘zwarte ogen’) door Buttler werd duidelijk dat hij toch geen partij is voor de gelouterde diva van de zigeunersoul. Ze mag dan inmiddels de 60 zijn gepasseerd en door een chronische stofwisselingsstoornis ernstig belemmerd in haar motoriek, haar diep resonerende alt en magnetische charisma lijken er alleen maar door gegroeid. Het grote gebaar zal Ljiljana worst wezen; haar kracht schuilt in nuance en raffinement. In het aanzwellende ‘aah, aah, aah’, gevolgd door een bijna fluisterzacht gepreveld ‘prokleto aven’, uit Ashun daje mori – het openingslied van haar comebackalbum dat inmiddels een soort ‘signature piece’ is – blijkt ze zichzelf nog altijd telkens weer te kunnen overtreffen in doorleefdheid en emotionele diepgang.

Mostar Sevdah Reunion is nog altijd Buttlers ideale begeleidingsband, mede dankzij de speelse arrangementen van gitarist Miso Petrovic. Als er in vrije vorm wordt gemusiceerd blijken de mannen in staat om een spontane cohesie tot stand te brengen die de aandacht gevangen houdt.

Ton Maas

Meer over