Kranten komen met extra edities

De Volkskrant, NRC Handelsblad, Algemeen Dagblad, Rotterdams Dagblad, Reformatorisch Dagblad en Metro hebben het afgelopen weekeinde extra edities uitgebracht in verband met het overlijden van prinses Juliana....

De extra edities werden gratis uitgedeeld op stations en andere verkooppunten, maar worden vandaag ook bij de abonnees bezorgd. De Volkskrant had een oplage van 120 duizend, NRC Handelsblad van 100 duizend en het Algemeen Dagblad van 150 duizend. Alleen de extra editie van het Reformatorisch Dagblad werd bij lezers thuis bezorgd. Trouw en Het Parool maakten geen extra krant. Trouw vreesde dat te weinig verkooppunten op zondag zouden worden bereikt, en Het Parool zegt te druk te zijn met de voorbereidingen van de tabloidkrant.Het besluit van de kranten om extra edities uit te brengen, viel samen met het verschijnen van de eerste zondagskrant van De Telegraaf. Directeur Ton Boerma van De Telegraaf begrijpt niets van het initiatief van de andere kranten. 'Een gratis krant zonder advertenties? Ik zou het nooit doen.' Van De Telegraaf werden 780 duizend exemplaren gedrukt. De krant werd bij de abonnees bezorgd en was tegen betaling verkrijgbaar op 3350 verkooppunten.

Vanwege de dood van Juliana moest De Telegraaf zijn plannen omgooien. De nieuwe zondagskrant, die veertig pagina's telt, opende met de kop 'Dag lieve Juliana' boven een paginagrote foto, gevolgd door nog acht pagina's over de overleden prinses. Daarnaast had de krant nog enkele nieuwspagina's en een sportkatern. De geboorte van het zoontje van prins Constantijn en prinses Laurentien kon slechts in een gedeelte van de kranten worden meegenomen.

De Telegraaf verwijderde vanwegeJuliana een advertentiepagina en een paar kleine advertenties, evenals enkele 'frivoliteiten'. Zo werd de inhoud van het lifestylekatern bijna geheel vervangen. Over de bezorging op zondag, waarvoor 5500 nieuwe werknemers werden aangesteld, waren volgens directeur Boerma bij 'minder dan 1 procent' van de lezers klachten.

NRC Handelsblad besloot op zaterdagochtend aanvankelijk geen extra krant uit te brengen. Hoofdredacteur Folkert Jensma: 'Ons is steeds verteld dat het technisch niet mogelijk was.' Toen bleek dat de Volkskrant en Algemeen Dagblad, die evenals NRC Handelsblad worden uitgegevendoor PCM, wel een extra editie uitbrachten, ging hij overstag.

Naar aanleiding van de extra editie wil Jensma met PCM praten over het uitbrengen van een zondagskrant van NRC Handelsblad. Hij zegt nog te willen studeren op de vraag of er genoeg nieuws is om een zondagskrant te vullen. Als dat het geval is, zou NRC Handelsblad in het weekeinde een ochtendkrant moeten worden, vindt hij. 'Dat bommetje wil ik nog weleens laten afgaan in het concern. Een avondkrant op zondag zou mosterd na de maaltijd zijn.'

'Ook voor ons is dit project een stimulans om te onderzoeken of het mogelijk is een krant op zondag uit te brengen', zegt hoofdredacteur Pieter Broertjes van de Volkskrant. Het Algemeen Dagblad, dat dit weekeinde al met een nieuw sportkatern kwam, heeft daar voorlopig geen behoefte aan. 'Het is een optie, maar we willen ons eerst concentreren op de sportkrant', aldus hoofdredacteur Jan Bonjer.

Meer over