Krant kan nog wat leren van omroep

De publieke omroep is ongekend succesvol. Na jaren van stuurloosheid en verlies van kijkers bereiken de televisienetten en publieke internetsites steeds meer mensen....

Maar met de andere media gaat het niet goed. Met name kranten als de Volkskrant, eigendom van PCM Uitgevers, hebben het moeilijk. En dus wordt de aanval geopend. Afgelopen zaterdag door Bert Wagendorp in zijn column: ‘Vroeger was televisiemaken een vak, nu kan iedereen het.’ En: ‘Eigenlijk zou de Volkskrant een publieke omroep moeten beginnen.’ Zo gepiept met al die abonnees, die lid willen worden van de publieke omroep de Volkskrant.

Door dit soort dommigheid hebben de kranten van PCM het moeilijk. De PCM-cultuur was jarenlang naar binnen gericht, met een ondoordachte fixatie op de geschreven krant. Dat tv maken wel degelijk een vak is, blijkt iedere dag op de internetsite van Wagendorps eigen krant. De filmpjes die daarop staan, kunnen nauwelijks worden aangemerkt als serieuze tv.

Wagendorp meldt zich aan het verkeerde adres. Zijn eigen uitgever PCM heeft er een potje van gemaakt. Met mismanagement en miljoenenverliezen. En nu de Volkskrant als gevolg daarvan moet bezuinigen, richt men zijn pijlen op de publieke omroep.

Waar de publieke omroep zich enkele jaren geleden in een soortgelijke neerwaartse spiraal bevond, heeft deze keihard ingegrepen. Niet door het beschuldigen van anderen. Maar door de hand in eigen boezem te steken. En de noodzakelijke veranderingen door te voeren. Met het huidig succes als gevolg.

Het is nu aan uitgevers als PCM dezelfde slag te maken. Innoveren, de mediagebruiker centraal stellen en de negatieve energie gebruiken voor de wederopstanding. Dat vraagt om leiderschap en visie in eigen gelederen en heeft niets met de publieke omroep te maken. Laat die er dan ook buiten.

Meer over