Kraanwater met een luchtje

KRAANWATER IS HET LEKKERST IN EEN DUUR FLESJE OF UIT EEN WATERCOOLER...

De watertap rukt op: bij de kapper, in de wachtruimte van de Hypotheekadviseur, maar vooral in de kantoortuin. Hoewel, tegenover de anderhalf miljoen koffieautomaten die over Nederland zijn verspreid, valt het nog mee. Zo'n 130 duizend watercoolers, zoals die watertanken met tapkraantje heten, zijn de laatste vijf, zes jaar uitgevent. Dat - heerlijk koude - water wordt duur betaald. Het is net zo plat als kraanwater, maar driehonderd keer zo duur.

Fabrikanten als Nestlé, Culligan en Dolphin tuigen zo'n zelftapwatertje op met een Fa-illusie van jong, schoon en fris. Maar een beetje boekhouder, die het uitgavenpatroon van de kapper en het advocatenkantoor in de peiling houdt, roept natuurlijk dat het nergens voor nodig is. Bovendien tilt de jongste bediende zich een breuk aan die twintigliterflessen - ruim boven de officiële Arbo-tilnorm.

Geen wonder dat de waterleidingcooler in opkomst is. Dat is een waterkoeler die rechtstreeks op het waterleidingnet is aangesloten. Nooit meer sjouwen met cartridges. Geen opslag-en transportkosten. Op www.laatunietflessen.nl serveert WaterCare, marktleider in waterleidingkoelers, de nadelen van flessenkoelers breed uit. Hij is niet de enige fabrikant, ook Sparkle heeft 'filtercoolers': die koelen het schone leidingwater en filteren het nóg schoner.

Voor Jeroen Speksnijder, directeur van WaterCare Nederland in Amersfoort, is het een ware missie. De komende jaren gaat hij de coolermarkt platwalsen met waterleidingkoelers (waarvan er nu zo'n tienduizend van 500 à 1200 euro zijn verkocht). Nadrukkelijk promoot Speksnijder de kwaliteit van het Nederlandse kraanwater: 'Verpakt water is niet beter dan water uit de kraan.' Bovendien heeft hij een fantastische 'aanbieding'. 'Bent u op dit moment in het bezit van een watercooler waar nog een huurovereenkomst op zit? Water-Care helpt u graag op een efficiënte, correcte manier om van uw huurcontract af te komen.'

Volgende maand voegt WaterCare een nieuw smaakje toe aan het assortiment. WaterCare introduceert de Neau-waterleidingcooler. Daarvoor ging hij een samenwerking aan met het Amsterdamse reclamebureau Vandejong, dat het watermerk Neau bedacht.

Neau? Neau is een heus kraanwatermerk. Een wat? 'Neau is een nieuw watermerk dat verkocht wordt in lege flesjes die eindeloos gevuld mogen worden met kraanwater', zegt Menno Liauw van Vandejong (werkt ook voor KPN, TPG, Postbank, Stichting Natuur en Milieu, Filmmuseum). Neau laat je dus dubbel betalen voor water dat je al hebt betaald aan het waterleidingbedrijf. Geniaal - wat ze in Duitsland een S chnapsidee noemen. In de kroeg verzonnen ja.

Neau is bedoeld als het 'gewetensvolle alternatief' voor al die modieuze flesjes bron-of mineraalwater. De opbrengsten gaan naar drinkwaterprojecten van Unicef en Plan Nederland in ontwikkelingslanden. Liauw: 'Drink je hier een fles Neau, dan is er weer zeventien liter schoon drinkwater in een vluchtelingenkamp in Soedan. Elke slok hier zijn er tien daar.'

Anderhalve euro betaal je voor zo'n flesje niks, een kek, doorschijnend blauw PET-flesje van 33 cl. Er zit alleen een opgerolde Neauflyer in. Vandejong verkoopt dus lucht? 'Nee, wij verkopen bewustzijn. Met Neau geven wij leidingwater een gezicht. Door er een merk van te maken. En hoe beter mensen beseffen dat je in Nederland zó uit de kraan kunt drinken, heerlijk water van topkwaliteit, hoe duidelijker het contrast is met ontwikkelingslanden. Daar is het gebrek aan schoon drinkwater een nijpend probleem.'

Natuurlijk hebben de bewustwordingscampagnes voor Neau als het goed is nog een prettige bijkomstigheid. 'Het levert ons bureau ook werk op', beaamt Liauw. Tot nu toe ging er maar een kabouterbeetje naar ontwikkelingslanden, al deelde Ikea in januari in één klap vijfduizend Neau-flesjes uit aan al zijn Nederlandse werknemers, als cadeautje bij een intern bedrijfsblaadje over maatschappelijk verantwoord ondernemen. Twintigduizend Neau-flesjes zijn er verkocht - niks vergeleken met de miljoenenomzet van Evian of Spa. De Neau-flesjes zijn in welgeteld één winkel te koop, bij Droog Design aan de Amsterdamse Staalstraat, en binnenkort bij www.neau.nl. Toch zit er schot in accountancybureau Pricewatersubsidie van het ministerie van

samen met het Waterleidingbegaat aanhaken op de grootvan de overheid.

Maar de grote financiële klapper moet komen van de Neau-waterleidingkoelers. Een Neau-koeler is niks anders dan een WaterCarekoeler, natuurlijk zónder filter, met een Neau-pakket. Dat pakket bestaat uit Neau-stickers voor op het apparaat. Plus 25 losse Neauflesjes. En een Neau-nieuwsbrief. Neau-donateur 150 euro. bouwbedrijven echt warm te maAantallen durft Speksnijder niet te ne communicatie: hoe graag wil een bedrijf zich als maatschappelijk verantwoord profileren?'

Voor reclamebureau Vandejong is Neau een product en een campagne ineen. Speksnijder van WaterCare ziet het wat eenduidiger. 'Ik zie Neau als een tool om meer coolers te verkopen. Wij blijven een commercieel bedrijf.'

Maar waarom zo moeilijk doen? Waarom zou een bedrijf niet gewoon tegen zijn personeel zeggen: hier, Neau-flesjes, vul ze maar bij het fonteintje in de wc's. Dan drink je toch ook voor het goede doel?

Speksnijder: 'Ten eerste vinden mensen gekoeld water lekkerder. En daarnaast speelt een stukje hygiëne mee. De tapkraan van een watercooler, daar komt niemand met zijn vingers bij.' n

Meer over