'Koken is echt super in vak verzorging'

'Wat moet je doen als je diarree hebt na een voedselvergiftiging?' In mavo 2 van het Bonaventura College in Leiden barst rumoer los....

Het vak verzorging werd in 1993 na hevige debatten onder druk van de vrouwenbeweging in het curriculum van het voortgezet onderwijs opgenomen. Het moest jongeren voorbereiden op een geëmancipeerde samenleving, waarin meisjes een stekker kunnen repareren en jongens zich achter de strijkplank weten te weren.

Ook al was er aanvankelijk veel scepsis over het vak verzorging ('eieren bakken kun je ook thuis leren'), in de praktijk blijken de leerlingen zich te verheugen op de kookles en het driegangenmenu dat ze aan het eind van het jaar voor hun ouders mogen bereiden. 'Vorig jaar rook je het al op de gang, dat koken lijkt me echt super', zegt Ronja. Ze bladert in een voedselblad om plaatjes uit te knippen.

Ook de jongens zijn enthousiast. 'Vooral het koken lijkt me leuk', zegt de 14-jarige Michiel. Kleren wassen wil hij weleens proberen: 'Ik heb onze wasmachine thuis alleen nog maar een keer uitgezet.' Naast hem zit Robbin, die 'ook weleens' een was in de wasmachine doet.

Scholen vullen het vak verzorging nog erg verschillend in. Soms wordt verzorging gegeven door bijgeschoolde leerkrachten biologie of economie. Een docent uit Leiden: 'Ik heb weinig affiniteit met verzorging en ben geneigd een deel van de les aan mijn eigen vakgebied te besteden.' Vaak ontbreekt een vaklokaal en moet de leerkracht zelf de magnetron de klas in dragen.

Op het Bonaventura College geeft de enthousiaste lerares V. van Lanschot Hubrecht verzorging. 'Ik heb het geluk dat ik een ruimte heb die voor de lessen is ingericht.' Achter in het lokaal staan twee fornuizen, een wasmachine en een droger. In de plastic kratten op de planken ligt lesmateriaal voor een heel jaar, zoals voorlichtingsboeken en folders over uiterlijke verzorging en genotsmiddelen. Aan de muur hangen anti-rookposters en strijkplanken.

'Overleg maar even twee aan twee waaraan je moet denken als je voedsel gaat bereiden', vervolgt Van Lanschot Hubrecht. De kinderen buigen zich giechelend naar elkaar. Zo'n opdracht is typisch de basisvorming: leerlingen moeten samen, zelfstandig en probleemoplossend leren werken.

De thuisopdracht voor volgende week, 'maak je eigen lunch klaar', staat al op het bord.

Van hun lunchpakketten wordt in de les bekeken of ze gezond zijn, hygiënisch en milieuvriendelijk verpakt, gevarieerd en niet te duur.

Juist de praktische kant van het vak spreekt de leerlingen aan. Carlo is enthousiast over 'de praktijk en het koken'. Zijn klasgenote Sanne vindt verzorging 'gewoon leuk'. 'Als je vragen maakt en proefjes doet, leer je allerlei dingen over jezelf.'

Alleen Leon vindt de huishoudelijke praktijk in de lessen maar niks: 'Ik ga de was thuis ook niet doen. Ik stuur hem gewoon naar mijn moeder, dat doet mijn neef ook!'

Meer over