Klopjacht op Kevin Frikandel, de vuurwerkbommaker

De politie gaat burgers inzetten bij het opsporen van makers van vuurwerkbommen. Sinds vrijdag zijn 130 bomfilmpjes online te vinden op een digitale kaart van Nederland. De burger wordt opgeroepen de beelden te bestuderen en de politie te tippen bij herkenning van de bommenmakers of de exacte locatie.

VAN ONZE VERSLAGGEVER PIETER SMIT

AMSTERDAM - Vorig jaar startte de politie een campagne op YouTube waarbij bommenmakers werd gevraagd hun filmpjes van het medium te verwijderen. 'Dit is een boodschap voor Kevin Frikandel, Pimp Style, 17, Dude met Haar, Snelle Wouter 3 en Sprokkelmof', spreekt een politieagent in uniform de bommenmakers met hun YouTube-profielnaam aan. 'In deze film vertoont u strafbare feiten met een zelfgemaakte vuurwerkbom. We vragen u de beelden onmiddellijk van uw account te verwijderen.'

Met de burgerinzet gaat de politie dit jaar een stap verder. Het past in de trend waar de opspoorburger een steeds belangrijkere rol speelt in het werk van de politie. Dankzij Opsporing Verzocht neemt de kans dat een misdrijf wordt opgelost met 15 procentpunt toe tot 40 procent. Bij Meld Misdaad Anoniem zijn sinds de oprichting tien jaar geleden 100 duizend meldingen binnengekomen, waarvan 83 procent bruikbaar is.

'We doen een beroep op mensen die hinder ondervinden van zwaar vuurwerk', zegt Cees Meijer van VeiligheidNL, die samen met de politie vorig jaar de Task Force Opsporing Vuurwerk Bommenmaker oprichtte. 'Maar ook op ouders die bang zijn dat hun kinderen erbij betrokken zijn.'

Waarschuwingskaart

De zogeheten waarschuwingskaart dient tegelijkertijd als pressiemiddel. 'De perceptie van de pakkans wordt bij de vaak minderjarige vuurwerkbommenmakers vergroot', zegt Meijer. 'Alle filmmakers hebben een mail van ons gekregen dat ze op de kaart staan. We borduren voort op het succes van onze campagne van vorig jaar, toen 60 procent van de filmpjes werd verwijderd na onze oproep.'

De gerichte aanpak tegen vuurwerkbommen vloeit voort uit de ernst van vuurwerkongelukken in de afgelopen vijf jaar. Het aantal ongevallen daalde met 40 procent, maar de ernst ervan nam toe. 'Eenvijfde was het gevolg van vuurwerkexplosieven en zwaar illegaal knalvuurwerk', zegt Meijer. Dergelijk vuurwerk maakt een revival door dankzij onlineplatforms als Facebook en YouTube.

De politie hoopt hun podium voor het delen van kennis en ervaring te verkleinen en met behulp van burgers te achterhalen wie er schuilgaan achter de buitenissige YouTube-profielnamen. De profielen leiden vaak al naar een regio in Nederland en hebben gediend bij het samenstellen van de waarschuwingskaart. De politie verwacht met specifieke informatie van burgers vaker te kunnen overgaan tot vervolging. Bovendien denken de rechercheurs de netwerken achter bommenmakers te kunnen ontrafelen. Vorig jaar werden dankzij 532 politieoproepen op YouTube 21 bommakers aangehouden.

Die campagne verliep niet zonder horten en stoten. Een deel van de jongeren gaf via YouTube aan dat de politie in hun filmpjes hun auteursrechten schond. Bij genoeg van zulke meldingen verwijderde YouTube vervolgens de beelden.

'Het bleek een storm in een glas water', zegt Meijer. 'We waren al in contact met YouTube-eigenaar Google in San Francisco om te kijken of zij niet alle bomfilmpjes konden verwijderen. Daartoe waren ze niet bereid, maar ze wilden wel de verwijderingsverzoeken van onze filmpjes negeren.'

Kevin Frikandel heeft direct na de politieoproep zijn filmpje van YouTube verwijderd. Hij kwam er bij de politie vanaf met een waarschuwing.

undefined

Meer over