KLM bestaat niet meer in nieuwe campagne Easyjet

Vijf witte zwanen stommelen de oranje vliegtuigtrap van een Easyjet-toestel op, waarna een mannenstem droog verklaart: 'Tsja. Voor zó weinig geld ga je natuurlijk zélf niet vliegen.'..

Volgende filmpje: twee witte zwanen steken hun kop in het water en in beeld verschijnt de tekst: 'Ook op zoek naar bodemprijzen?'

Kop van Easyjet-dagbladadvertentie voor goedkope tickets naar Londen en Glasgow: 'Naar de UK zonder je blauw te betalen.'

Easyjet trapt graag naar de KLM. Tot vandaag. De KLM is voor Easyjet nu net zoiets als Hoogovens of Zeeuws Meisje – het bedrijf bestaat niet meer. In de nieuwe reclame – vanaf vanavond te zien in de STER-blokken – is geen KLM-blauw of witte KLM-zwaan te bekennen. De budgetvliegmaatschappij richt haar pijlen op Air France, dat KLM vorige week inlijfde.

'En nu volgt Air-Franse les voordelig vliegen', opent een opgetogen mannenstem het filmpje, dat weer bedacht is door Easyjets vaste reclamebureau XXS. Ondertussen zie je in beeld: 'Franse les: voordelig vliegen.' In een Dikkie Dik-achtige tekening zit een mannetje achter een vliegtuigraam. 'Papa dans un avion', papa in een vliegtuig, zegt zo'n Linguaphonevrouwenstem. 'Papa sourit', papa is blij, omdat het vliegen in een Easyjet-vliegtuig niet duur is.

Dit is allemaal nog vrij onschuldig (vloog daar nou wel of niet tussen die wolkjes een zwaantje voorbij?). Maar op drie seconden van het eind komt de genadeslag. Het speelse accordeonnetje zwijgt, de leuke tekeningetjes maken plaats voor een vliegende Easyjet-Boeing en in beeld komt de tekst: 'Londen vanaf 18,-.' En als om de sneer ook direct verstaanbaar te maken voor Air Francetopman Spinetta zegt de cursusmevrouw dat tegelijkertijd in het Frans: 'Londres à partir de dixhuit euros.' Papa heeft dus niks te zoeken in Parijs.

Meer over