Nieuws

Klinkende kwartaalwinsten voor Microsoft en moederbedrijf Google

De coronacrisis blijft de cijfers van de grote techbedrijven stuwen. Voor het tweede opeenvolgende kwartaal boekt het moederbedrijf van Google een recordwinst. Ook softwareproducent Microsoft profiteert.

Een kantoor van Google in Berlijn. Beeld AFP
Een kantoor van Google in Berlijn.Beeld AFP

Bij de presentatie van zijn klinkende kwartaalrapport gaf Alphabet, het moederbedrijf achter internetgigant Google, meteen een waarschuwing af: als de pandemie ten einde loopt, zou de toegenomen advertentieverkoop wel eens kunnen stagneren. Hetzelfde geldt voor de stijging in het gebruik van alle Google-diensten.

Voor het eerste kwartaal van dit jaar – in verscheidene landen getekend door lockdowns en andere beperkende maatregelen – zijn de cijfers van Alphabet in ieder geval rooskleurig. Net als eind vorig jaar boekte het bedrijf een recordwinst: 17,9 miljard dollar op een omzet van 55,3 miljard.

Vooral in vergelijking met een jaar eerder is te zien dat Alphabet het op dit moment goed vergaat. In het eerste kwartaal van 2020 boekte het bedrijf een winst van ‘slechts’ 6,8 miljard dollar. Volgens financieel directeur Ruth Porat van Alphabet is het echter nog te vroeg om te zeggen of het veranderde consumentengedrag van blijvende aard is.

Advertentiemarkt

Als belangrijkste oorzaken voor de stijging in de winstcijfers wijst Alphabet op de aangetrokken advertentiemarkt, goed voor meer dan 80 procent van de omzet Bedrijven besloten weer meer uit te geven aan reclame, om zo te kunnen profiteren van de heropening van de economie in veel landen.

Diensten als Gmail en Google Drive leverden met 6,5 miljard dollar ongeveer de helft meer op dan vorig jaar. Ook de inkomsten uit cloudruimte nam toe. Met een omzet van 4 miljard dollar groeiden die activiteiten eveneens met zo’n 50 procent. Op dit moment zijn clouddiensten voor Alphabet nog verliesgevend. Porat noemt het onderdeel wel expliciet als een tak waar kansen liggen.

Microsoft

Ook softwareleverancier Microsoft zag het afgelopen kwartaal de vraag naar zijn clouddiensten toenemen. Uit de kwartaalrapportage van het Amerikaanse techbedrijf blijkt dat de nettowinst tot 15,5 miljard dollar steeg. Een jaar eerder was die winst 10,7 miljard dollar. Ruim een derde van de totale omzet van 41,7 miljard dollar komt op het conto van de clouddiensten.

Volgens Satya Nadella, CEO van Microsoft, vertraagt de vraag naar digitale oplossingen nog altijd niet. ‘Ze versnelt’, aldus de topman in een toelichting, ‘en dit is nog maar het begin.’

Meer over