Klerenwinkels wapenen zich tegen pingelaars

Niemand koopt nog kleren tenzij in de uitverkoop. Die trend duurt al geruime tijd en het crisisgevoel in de sector begint de winkeliers in deze branche parten te spelen....

'Mensen zijn behoorlijk verpest', concludeert middenstander Riemersma van modehuis Brandsma in Drachten tegenover Textielvisie. 'Als Kreymborg tot 50 procent afprijst, krijgen we de opmerking: ''Hé, zijn jullie nog niet aan het afprijzen?'''

Riemersma heeft genoeg van het gezeur. Hij heeft geprobeerd met een aantal Friese middenstanders afspraken te maken over uitverkoop, maar er was te weinig interesse.

Riemersma mag dan onwrikbaar reageren op gezeur over korting, in de chique Amsterdamse PC Hooftstraat wil zeuren nog wel eens helpen. Pingelaars kunnen iets bereiken bij Roberto Mura van Players Athletics. 'Neem er nog een artikel bij en u ontvangt 10 procent korting over het hele bedrag', adviseert Roberto zijn pingelaars.

De meeste winkeliers die aan het woord komen zijn van het rechte-ruggen-type, maar een van deze types, Van As van de modezaak Le Mans, weet wel waar de pingelaars minder rechte ruggen kunnen verwachten: bij lokale detaillisten, voor wie een relatienetwerk van belang is. Warenhuizen, ketens en winkels op de A1-lokaties zijn minder makkelijk tot concessies te dwingen, denkt hij.

De geïnterviewde detaillisten, die zich allen vertegenwoordigers voelen van het hogere segment, hebben gevatte antwoorden bedacht voor klanten die vragen of er iets af kan.

'Van de mouwen mischien?,' reageert Röling van modehuis Blok.

'Het is geen markt hier,' heeft Leon Holla van P/L Line bedacht, maar hij erkent dat de pingelaar bij hem toch wel een kansje maakt.

'Dan krijgen mijn kinderen geen zakgeld,' overdrijft Henk Grifhorst van 't Schooltje.

'Wij verkopen service, en geen korting', probeert Jan Jans van Hout-Brox.

Meer over