Kleine natte droom

Sony heeft een nieuw speeltje voor de fanatieke gamers: de Vita. Strak, stevig, scherp, draagbaar en níet goedkoop. De fans hebben geen keus: de Vita biedt nu al enkele onvergetelijke games.

PETER VAN AMMELROOY

Voor de ultieme spelervaring, weten fanatieke gamers, heb je een spelcomputer nodig die ruim 3 kilo weegt en een platte televisie van een kilootje of 40, plus een stopcontact. Dat prop je niet in je broekzak. Met de PlayStation Vita stopt Sony al die vereisten in een apparaat van 280 gram, met een oplaadbare batterij. Het resultaat: een spelcomputer die in de (grotere) jaszak past.

De specificaties laten zien dat de Vita is gemaakt voor gamers die verwend zijn geraakt door de rekenkracht en beeldenpracht van hun PlayStation 3 of Xbox 360. Geen enkel stuk draagbaar consumentenelektronica heeft zulke spierballen.

Opvallend is het beeldscherm dat 12,7 centimeter ruimte meet tussen de uiterste hoeken. Het scherm kietelt het netvlies met een scherp beeld van 960 bij 544 pixels. Verder is de Vita een kind van zijn generatie. Net als in onze beste mobiele telefoons zitten in de ovalen behuizing twee camera's, bewegingssensoren, draadloos internet, stereoluidsprekers, een microfoon, een kompas plus gps en mobiel internet in het duurdere model. Je kunt er (vanaf half maart) alleen mee bellen via een omweg: via Skype.

De fanatieke gamer zal geen moeite hebben met de dertien knoppen en twee stuurknuppels die voor de besturing dienen. Hij (of zij) is blij verrast met de extra dimensie die het aanraakscherm aan de voorzijde biedt, waarop je met een vinger keuzen maakt en objecten kiest. Eigenlijk kun je de Vita niet oppakken zonder iets in beweging te zetten. Want ook met de onderzijde (achterkant) kun je sommige games bedienen. Daar zit een aanraakvlak, de muisvervanger zoals we die van onze laptops kennen. Die 'blinde' bediening voegt aan de spelervaring een extra dimensie toe.

Al die techniek heeft zijn prijs. Met 250 euro voor de uitvoering met alleen draadloos internet (wifi) en 300 euro voor het model met mobiel internet is de Vita niet goedkoop. Eigenlijk is de Vita duurder, want Sony levert het apparaat zonder voldoende opslaggeheugen, terwijl het bedrijf toegeeft dat sommige games méér nodig hebben.

Voor het kleinste geheugenkaartje (van 4 Gb) komt er 20 euro bij de aanschafprijs; 16 Gb opslag kost 50 euro extra. Je kunt de Vita-kaartjes nergens anders voor gebruiken. Het heeft een speciale vorm en is zo gemaakt om het kopiëren van games te bemoeilijken.

Die kopieerbescherming leidt er ook toe dat het installeren van games, die je downloadt uit de PlayStation-webwinkel, omslachtig en tergend traag gebeurt. Het is de Sony-'vloek': schitterende hardware gehandicapt door onnozele software.

Voor de hardcoregamer is dat niet onoverkomelijk: de Vita is zijn portable natte droom.

Zes korte recensies

Army corps of hell

Fluister 'Overlord' in zijn oor en je gamende neefje weet meteen wat de bedoeling is van deze game. Als opperduivel leid je een troep kobolden in de strijd tegen reusachtige tegenstanders. Je moet elke keer de juiste mix van soldaatjes opstellen om een gigant te vellen. Na elke zege peuzelen je krijgers de vijand op. Zo krijgen ze nieuwe wapens en vaardigheden. Na een tijdje valt de game helaas in herhaling. De muziek (metal) irriteert nog sneller.

Uncharted: Gold Abyss

Slim om de best verkopende held van de PlayStation 3 te laten opdraven in een avontuur voor de Vita. Schatzoeker Nathan Drake komt in Midden-Amerika op het spoor van een beschaving die vier eeuwen geleden verloren ging. Plot en karakterontwikkeling, de kracht van de grote Uncharted-games, komen hier op de tweede plaats. Klauteren en puzzelen vormen de hoofdmoot. Alle bedieningselementen komen aan bod: stuurknuppels, aanraakschem en aanraakvlak. Golden Abyss kent een modus 'Very Easy' voor de absolute beginner.

Aan draagbare harde schijven valt als fabrikant geen eer te behalen, en ook geen cent meer te verdienen trouwens. Freecom deed een poging aan deze constanten iets te veranderen en liet industrieel designer Arman Emami een vierkante harde schijf ontwerpen. De Mobile Drive Sq is een mooi kastje geworden, van roestvrijstaal, zonder lelijke externe voeding, met schijven van een halve of een hele terabyte. En met vermoedelijk een aardige marge, want prijzen zijn vanaf € 129,90.

Escape plan

Help Lil en Laarg ontsnappen uit een sinistere fabriek dat de aandoenlijke mannetjes probeert te reduceren tot een inktvlek. Dat is je taak in Escape Plan. Je beweegt de figuurtjes door het scherm aan de voorzijde en het aanraakvlak aan de achterkant te beroeren. Iedere keer als Lil en Laarg sneven, loopt op hun lijfjes het cijfer op dat het aantal mislukte reddingspogingen weergeeft. Volledig uitgevoerd in stemmig zwart-wit, met dito muziek en zwarte humor.

Marvel vs Capcom 3

Game waarin de speler een team van drie vechtjassen met elk unieke eigenschappen selecteert om in een arena een team van drie andere houwdegens de hersens in te slaan. Pas een mengelmoes toe van worstelen, karate, boksen en freefight om wedstrijden te winnen, in combinatie met vechtsportvreemde vaardigheden zoals het afvuren van vuurballen en andere fantastische projectielen. Marvel-fans zullen allerlei helden uit de stripbladen herkennen, namens Capcom treden tal van gamespersonages aan. Lekker overtrokken en overdreven.

Fifa Football

Een pass in de breedte vraagt om breedbeeld. Vandaar dat voetbalsimulatoren op de priegelige schermpjes van mobieltjes of draagbare spelcomputers minder goed tot hun recht komen. Dat geldt niet voor de Vita-versie van FIFA: hier heb je alle ruimte. Het aanraakscherm voegt een nieuwe dimensie toe: je kunt voortdurend hands maken om het spel te beïnvloeden zonder dat de scheidsrechter fluit. Op het aanraakvlak aan de achterzijde geef je bij een schot op doel de baan van de bal aan.

Little Deviants

Verzameling uitstekende minigames rond aaibare figuurtjes die hun planeet bevrijden van vreemd gespuis. De collectie laat zien wat de Vita kan. Op het aanraakscherm schiet je je figuurtjes weg door vegend aan een onzichtbare katapult te trekken. Laat de figuurtjes door een landschap rollen door dat van onderen via het aanraakvlak omhoog te duwen. In weer een andere game kijk je door de camera en beweeg je de Vita om ruimtescheepjes neer te halen die door je kamer vliegen.

undefined

Meer over