'Klassikale aanpak in basisonderwijs toch effectiever'

Het basisonderwijs moet terug naar de klassikale aanpak. Dat vindt de wiskundige A. Treffers, die de aanval heeft ingezet op de trend om kinderen zelfstandig en op hun eigen niveau te laten werken....

Van onze verslaggever

AMSTERDAM

Treffers: 'Noem het maar neo-klassikaal.' Dit betekent dat de onderwijzer niet van half negen tot drie voor het bord staat te oreren, maar met alle kinderen tegelijk in een groepsdiscussie problemen oplost.

De overheid en onderwijskundigen propageren 'onderwijs op maat' dat aansluit bij de belangstelling en het niveau van elk kind apart. Onmogelijk, aldus Treffers, voor leerkrachten in het basisonderwijs is dat een onuitvoerbare opdracht.

Treffers werkt bij het Freudentahl Instituut van de Universiteit Utrecht, dat wereldberoemd is door zijn systematische manier om het rekenonderwijs te verbeteren. Het Nederlandse rekenonderwijs werpt dan ook vruchten af; bij een internationale vergelijking scoorde Nederland afgelopen zomer buitengewoon hoog.

Die toppositie kan echter snel tot het verleden behoren, waarschuwt Treffers in Didactief & School. De trend om klassen op te delen in groepjes die zelfstandig op hun eigen niveau werken, mag volgens hem en andere rekenkundigen geen gemeengoed worden. Door die aanpak gaat veel kostbare onderwijstijd verloren, aldus Treffers. Het lijkt weliswaar alsof kinderen 'zelf ontdekkend' bezig zijn, maar intussen dwalen hun gedachten sterk af van de opdracht.

Meer over