Klanten vasthouden via Twitter

Wat verkoopt LokalHeroz? 'Wij verkopen spullen voor de nieuwerwetse man', zegt eigenaar Joël Ferdinandus. Portret van een modezaak waar je ook een designfiets kan kopen.

ROTTERDAM -Op het eerste gezicht ziet de winkel van Ferdinandus er uit als een gewone, zij het fraaie, modewinkel voor mannen. Toch werd deze winkel onlangs door ondernemersorganisatie CBW-Mitex opgevoerd als De Winkel van De Toekomst. Juist omdat hij zich richt op een doelgroep, de nieuwerwetse man dus, in plaats van op een product.


Er hangen dure pakken, maar ook exclusieve, met de hand bewerkte, peperdure spijkerbroeken en casual jasjes. De pashokjes zijn van ruw hout, de spiegels zijn getooid met wulpse afbeeldingen zoals van Marilyn Monroe. Een beetje raar is de fiets die middenin in de winkel staat. 'Nee, dat is geen decoratie, dat is koopwaar', zegt Ferdinandus. En natuurlijk is het geen gewone fiets, maar een heuse VanMoof, genummerd alsof het om Chanel gaat: nummer 5. Leren handvaten, een framebuis waarin de koplamp zit, breed licht gebogen stuur. 'Zo'n fiets is fijn om te hebben, daar voel je je beter bij', vindt Ferdinandus. Hij verkocht er al vijftig van.


De ruwhouten krukjes vallen niet zo op omdat ze passen bij de ruwhouten toonbank en idem pashokjes, maar ook de krukjes zijn koopwaar. Er hangen wat kunstwerken aan de wand, ook te koop. LokalHeroz is echt niet de eerste klerenwinkel in Nederland, en ook niet in Rotterdam, waar de klant een kopje koffie kan krijgen. Maar in weinig kledingwinkels staan koffiezetapparaten te koop.


Dat alles, zegt Ferdinandus, hoort bij 'de nieuwerwetse man'. Een heel ouderwets woord. Wat of wie dat precies is, wordt nooit helemaal duidelijk. Eigenlijk mikt Ferdinandus gewoon op gelijkgestemden. Hij is iemand 'die bezig is zijn leven te tunen', en dus niet zomaar koffie drinkt, maar kennelijk precies die Nespresso, omdat de cupjes niet van aluminium zijn. De nieuwerwetse man is een heer, iemand die grove taal mijdt. Die galant wil zijn. Die goed gekleed gaat. Die niet bij zijn eerste date zijn dame het bed in wil krijgen.


Ferdinandus' nieuwerwetse man lijkt wel een beetje op wat een paar jaar geleden nog een metroman heette. Maar het is ook een Rotterdammer die betrokken is bij zijn stad. En iemand die twittert. Want als er iets is waarmee Ferdinandus zijn klanten bindt, is het wel met zijn blog en met Twitter. Ferdinandus organiseert er hardloopevenementen mee, of een wittefietsendiscussie in Rotterdam, organiseert een foto-evenement over zwervers in Rotterdam. Daarmee trekt hij gelijkgestemden aan. En binnenkort komt zijn etiquetteboek uit.


Een tevreden klant komt de winkel in lopen met een taart in de hand. Hij heeft een goede koop gedaan, onlangs. 'Ik draag dit pak omdat Joël het in zijn winkel had hangen.' Hij kreeg er een trui bij cadeau. En het gaat nog iets verder. 'Ik heb ook een belangrijke zakelijke afspraak gemaakt met iemand die ik ken via LokalHeroz. Vandaar die taart.' En hij krijgt er koffie bij, natuurlijk.


Een winkel richten op een doelgroep is één ding, maar zorgen dat die doelgroep de winkel dan kan vinden is de kunst. Sociale media als Twitter en Facebook zijn daarvoor geknipt, zegt Maarten Reijgersberg van consultantsbureau RauwCC. 'De sociale- mediastrategie voor LokalHeroz hebben wij bedacht', zegt hij. 'Maar Joël vult het zelf in. Hij zorgt dat er iets gebeurt in zijn winkel. Bekende merken komen er een presentatie houden. En als hij gaat inkopen op een beurs, neemt hij klanten mee. Die vinden dat fantastisch, en hij heeft een goed klankbord bij zich.' Volgens Reijgersberg zijn er maar weinig winkeliers die zich zo actief opstellen. Een paar ketens kunnen het zich permitteren hem in te huren, en hij levert kant en klare content voor de blogs en de twitteraccounts. Maar er is nog een aspect dat LokalHeroz tot een succes maakt. 'Eigenlijk is Ferdinandus een personal shopper voor zijn klanten. Hij bepaalt de sfeer, hij bepaalt de stijl. en het is een one-stop-shop. Dat is mooi, want mannen houden niet van winkelen.'


Ferdinandus is inmiddels nieuwe mogelijkheden aan het verkennen. Hij zegt in gesprek te zijn met een financier. Waarover precies? 'Liefst zou ik een soort Bijenkorf willen, een warenhuis voor mannen. Maar misschien wordt het ook wel een keten van winkels.'


Meer over