Klachtenlijn is populair, nu ook op de mavo

Uiterst geconcentreerd buigen de leerlingen zich over hun examenopgaven. Doodse stilte in de zaal. Dan, plotseling, begint een leraar hardop te praten....

Het is een klassieke klacht, weten ze bij het

Landelijk Actie Komité Scholieren (LAKS). Zo komen ze vaker binnen bij de examenklachtenlijn van het LAKS, die dit jaar voor de tiende opeenvolgende keer open staat voor examenkandidaten. Tot nu toe hebben zo'n 3600 leerlingen gebeld, 1200 meer dan vorig jaar.

Coördinator Merel Uffing: 'Deze keer bellen voor het eerst ook veel mavo-leerlingen. Toch leverde het wiskunde A-examen voor het vwo tot nu toe de meeste klachten op. Aardrijkskunde voor de havo is nummer twee.' Beide toetsen waren volgens de leerlingen te moeilijk.

'We stappen met de kritiek naar de Commissie Examen Vaststelling Opgaven. Als er genoeg klachten zijn, passen zij eventueel de normering aan. Dat is in het verleden al vaak gebeurd.'

Klachten die slechts één school aangaan behandelt het LAKS ook. Uffing geeft een recent voorbeeld. 'Op een school moeten leerlingen twee kwartjes betalen voor de koffie en thee die tijdens het examen wordt geschonken. Er diende direct te worden afgerekend. Dat gaf een hoop kabaal: gerinkel van wisselgeld en zenuwachtige leerlingen die het geld uit hun handen lieten vallen. We hebben de school opgebeld en nu wordt er na afloop betaald.'

Niet altijd zijn de klachten even zinnig. 'Je kunt ons vergelijken met de kindertelefoon; mensen bellen ons om zich af te reageren. Zo kregen we dinsdag veel klachten over het onweer.'

MD

Meer over