Klachten graag naar afdeling improvement

Net als miljoenen andere Nederlanders kocht Chris Driessen vorig jaar september een prepay mobieltje van KPN. Volgens de KPN-propaganda zou hij bij zijn nieuwe telefoon - gratis - 45 gulden beltegoed krijgen....

Redactie: Peter van den Berg Bijdragen: Harry van Gelder en Kees Kraaijeveld

Maar omdat ook KPN eigenlijk niet aan gratis lunches doet, zou Driessen de laatste tien guldens beltegoed pas krijgen op voorwaarde dat hij het telecombedrijf zijn adresgegevens zou terugsturen.

Dat deed Driessen. En wekenlang wachtte hij met smart op de beloofde opwaardeerkaart, die maar niet kwam.

Na twee maanden besloot Driessen de helpdesk te bellen. Voor 90 cent per minuut toonden de telefonisten van het door KPN gehuurde callcenter hun begrip. 'Zeer vriendelijke dames', vond Driessen.

Maar ondanks de zalvende woorden en mooie beloftes kreeg Driessen niet zijn beltegoed van een tientje. Terugbellen deed het callcenter evenmin.

Maar de nieuwe prepaid-klant gaf niet op. De telefoontjes met de vriendelijke dames van KPN werden een maandelijks ritueel. Steeds opnieuw werd Driessen beloofd dat de oneffenheid snel weggepoetst zou worden.

'Intussen heb ik naar schatting voor ongeveer vijftig gulden aan telefoonkosten gemaakt om een beltegoed van tien gulden binnen te hengelen', schrijft Driessen aan Op = Op. En zijn opwaardeerkaart kreeg hij niet.

'Dit soort mensen zijn echt de principiëlen', reageert KPN. Aan de telefoon is bijna voelbaar dat de woordvoerster vol onbegrip haar hoofd schudt.

'Deze klacht had het callcenter moeten doorspelen naar onze afdeling improvement', zegt ze met een zucht.

Maar niet getreurd. Dat opwaardeerkaarten incidenteel niet zijn toegestuurd, is wel vaker voorgekomen en meestal was het probleem snel opgelost.

'Ik ga het even regelen voor deze meneer', belooft de woordvoerster.

Vriendelijke dames, bij KPN.

KPN klimt in zendmast voor betere dekking

Misschien komt het toch nog goed met KPN. Vorige week maakte de rubriek Op = Op melding van de lotgevallen van artieste Neeltje van den Brand.

Via het wereldwijde web vond de Brabantse de liefde van haar leven. Ze volgde hem naar Friesland, nadat ze in Veghel nog haar Libertel abonnement gewijzigd had in een van KPN. Het laatste telecombedrijf garandeerde haar een landelijke dekking, Libertel deed dat niet.

Maar aangekomen in haar nieuwe huis in Oude Bildtzijl werkte haar mobiel niet: geen bereik. Toen zij klaagde bij de Primafoonwinkel in Veghel vernam zedat landelijke dekking 96 procent inhield. Ze werd gehouden aan haar zojuist afgeloten KPN-abonnement van twee jaar.

KPN-medewerker Arjan Vroege uit Groningen las het stukje en ondernam onmiddellijk actie. Hij was vreselijk geschrokken, zei hij. 'Kon hij iets doen.' Dat kon.

Een paar dagen later rukte KPN uit. Vanuit Den Haag kwamen meetwagens het bereik rond het huis meten. De meetmannen kwamen tot de conclusie dat het 'landelijk bereik' matig tot slecht was.

De KPN'ers onderzochten of daaraan iets kon gebeuren. Misschien de zendmast in het nabijgelegen Sint Annaparochie iets anders richten. En als dat het probleem niet verhelpt, wil KPN het tweejaarlijkse abonnement van Van den Brand ontbinden.

Artieste tevreden, Op = Op ook.

Meer over