Klaas Bruinsma? Klaas Donkers zult u bedoelen!

De tentakels van de Nederlandse onderwereld hebben na de vastgoedsector nu ook de filmwereld bereikt. Althans, dat beweert Bart Middelburg, journalist bij Het Parool en auteur van het boek De Dominee -Opkomst en ondergang van maffiabaas Klaas Bruinsma uit 1992....

Van onze verslaggeefster

In 1993 komen Middelburg, regisseur Gerrard Verhage en scenarioschrijvers Alma Popeyus en Hein Schvereen dat de film een 'reconstructie van de feiten' moet worden. De eerste versie van Popeyus en Schan het script is zo goed als af als Verhage in 1995 een telefoontje ontvangt van Etienne Urka. Volgens Middelburg laat de lijfwacht van Bruinsma Verhage in 'niet mis te verstane bewoordingen' weten geen prijs te stellen op een verfilming en al helemaal niet als hij er met naam en toenaam in wordt genoemd. Zo veroorzaakt de pressie van Urka volgens Middelburg een 'inhoudelijke ommezwaai' in het filmscript.

'Gerrards beslissing om het scenario om te gooien kwam als donderslag bij heldere hemel', zegt scenarioschrijver Hein sch Waarom de Verhage opeens van mening veranderde, is volgens Schnooit duidelijk uitgesproken. 'Gerrard zei dat hij steeds meer belangstelling had gekregen voor het tragische verhaal van Bruinsma als het rijkeluisjongetje dat afzakt in de criminaliteit.'

Volgens Verhage zijn de aantijgingen van Middelburg over de ommezwaai onzin. In een ingezonden brief aan Het Parool laat de regisseur weten nooit de werkelijkheid rond Bruinsma zo dicht mogelijk te hebben willen benaderen. Schn Popyens konden zich in de door Verhage voorgestelde benadering van Bruinsma's levensverhaal niet herkennen en haakten af. De regisseur schreef in 2002 eigenhandig een nieuw script. De Dominee veranderde volgens Middelburg toen van een documentarisch drama in een 'psychologisch portret'. Klaas Bruinsma werd Klaas Donkers.

'Niet erg sjiek', vindt Sch'meeliften op de bekendheid van de man en er dan fictie van te maken.'

Middelburg trekt een andere conclusie: 'Als een regisseur je benadert voor een boekverfilming, maak je dan als auteur, na een stevige onderhandeling over het optiegeld, zo snel mogelijk uit de voeten.'

Meer over