Klaar voor uitputtend rondje om de wereld

De zee lokt, altijd. Bouwe Bekking gaat voor de zevende keer in zijn leven 'een rondje' doen, zoals hij dat noemt. Hij is de Nederlandse schipper op de Brunel, een van de zeven zeilschepen in de Volvo Ocean Race, het rondje om de wereld in negen etappes over 72 duizend kilometer.

AMSTERDAM - Bekking (50) gaat volgend jaar oktober in Alicante, met een crew van zeven bemanningsleden, van start om te winnen. Hij heeft zijn boot, een 65-voeter, nog niet onder de voeten gevoeld, hij heeft zijn bemanning nog niet samengesteld en de racestrategie nog niet bepaald. Toch: 'Ik wil die race winnen. Het is het enige dat nog aan mijn carrière ontbreekt.'

De kalende man uit Deventer, tegenwoordig woonachtig in Denemarken, werd ooit geïnspireerd door Conny van Rietschoten, de winnaar van editie twee en drie van de oceaanrace. Die droeg toen nog de sponsornaam Whitbread. 'Maar Dirk Nauta, met wie ik in 1985 op de Philips Innovator voer, staat bij mij net zo hoog aangeschreven. Hij heeft veel jongens van de huidige generatie zeezeilers gevormd.'

Van Rietschoten was de man die zijn Flyer I en II met veel bravoure voer. Dat ging nog op een dieet van hamburgers en bier, na aankomst in de haven. 'Dat kon toen nog.'

Nu is het anders: 'Bij elke stop-over is het zorgen dat je weer fit wordt. Jezelf opbouwen. De Volvo is zo uitputtend dat je bij aankomst slechtere bloedwaarden hebt dan iemand op intensive care. Je verbrandt tot 7.000 calorieën per dag. Het bovenlichaam wordt aan boord enorm sterk, maar je verliest door een gebrek aan beweging je beenspieren.'

Bekking is 50. Hij, winnaar van Newport-Bermuda en Sydney-Hobart, weet niet of het een ideale leeftijd is om te winnen. Hij zegt 'de jonge honden' veel van het werk te laten doen. Hij moet zorgen voor de juiste strategie, met de navigator van wereldklasse die nog moet worden aangetrokken.

Zijn vasthoudende karakter was handig bij het van de grond krijgen van het project Brunel, ook wel Sailing Holland. 'Het stoorde mij enorm dat we in de vorige Volvo geen Nederlandse boot of zeiler hadden. Wij horen de jeugd te inspireren. Daarom hebben we keihard gewerkt aan het vinden van een sponsor. Met Gideon Messink en Gerd-Jan Poortman zijn we vierhonderd dagen op sjouw geweest.'

Het werd een oude bekende. Brunel, groot in consultancy, was in 1997 en 2005 al eens sponsor in de Volvo Ocean Race. Het contract werd na drie maanden onderhandelen getekend. Het budget werd dinsdag niet onthuld. Volgens Jan-Arie van Barneveld van Brunel kost het zijn bedrijf een bedrag waarmee hij 'een middenmoter in de eredivisie' zou kunnen sponsoren.

De vraagprijs was zo'n 10 miljoen euro. De budgetten in het oceaanracen zijn de laatste jaren flink gezakt. Er wordt deze keer gevaren met een uniforme boot ('one design') die in Engeland wordt geassembleerd. Dat is kostenbesparend en minder riskant.

Bekking: 'Voorheen werden bij de bouw van de prototypes de marges opgezocht. Met het gevolg dat er onderweg een hoop schade ontstond. Die tijd is voorbij. Dit betekent dat er een marge van veiligheid is ingebouwd.'

Hijzelf maakte, in zijn voorlaatste campagne, de schaduwzijde van alle hightech mee. 'De Movistar waarmee wij voeren is eigenlijk uit elkaar geknald. De krachten waren te hoog.'

De Spaanse crew werd opgepikt door de Nederlandse ABN Amro 2 die de verdronken Hans Horrevoets aan boord had. Dat was naar om te zien. 'Ik had zelf heel veel met Hans gezeild. Hij had ook een paar teams op poten gezet. Maar je gaat door.'

De beslissing om opnieuw de zee op te gaan nam hij in overleg met zijn vrouw en dochter. Zij vonden het goed. 'Dat is het zwaarste van deze onderneming, je moet je familie missen.'

Bij de selectie, die er in het nieuwe jaar komt, kiest Bekking geen vrouwen. Hij heeft het meegemaakt aan boord. 'De natuur gaat meespelen. De vonken springen ten slotte toch over. Dan mag je in de haven de huwelijksperikelen van de bemanning oplossen. Homo's? Dat is geen probleem, wat mij betreft.'

undefined

Meer over