Kiprich wordt ouder en lanceert een broek

'Tjonge Henk, wat is dat een mooie broek', grijnst Jozsef Kiprich als zijn oud-Feyenoord-collega Fräser de Kiprich no 9 heeft aangetrokken....

De kledinglijn van de gebroeders De Boer krijgt concurrentie uit het Feyenoord-kamp. Want daartoe mag Jozsef Kiprich gerekend worden. De Hongaar is nog altijd mateloos populair in Rotterdam en omstreken. Niet voor niets had hij de Kuip uitgekozen om er dinsdagmiddag een nieuw merk jeans te presenteren. Zijn eigen merk, welteverstaan.

De Kiprich no 9 is een stonewashed spijkerbroek voor mannen, met knopengulp, 'bedoeld voor iedereen die graag een spijkerbroek draagt'. Kiprich legt uit: 'Het is een perfecte jeans. Hij zit lekker. Voelt goed. Heeft een prima kleur. En prachtige knopen op de gulp. Met voetbal.'

Kiprich bedoelt dat de knopen zijn vormgegeven als kleine voetballen. Verder is er weinig bijzonders aan de broek te ontdekken. Of het moet het nummer 9 zijn dat prominent op het label staat. Kiprich: 'Wat ik normaal op mijn rug draag, staat nu op mijn billen.'

En verder moet een spijkerbroek vooral lekker zitten en een beetje sportief staan, weet de voetballer. Hij kan het weten, want hij is maandenlang bezig geweest met het passen van alle modellen die hij en zijn zakenpartners - samen vormen ze Kiprich, Hollay & Van Bodegraven BV - hadden laten ontwerpen. Het uitverkoren model paste het beste bij de status van de man die furore maakte als de 'tovenaar van Tatabanya'.

Zo is het Kiprich bijvoorbeeld gelukt om in de Kuip, gekleed in de Kiprich no 9, een blikje chocomel in één keer van de lat af te schieten, getuige het promotiemateriaal. 'Met Kiprich no 9 haal je meer uit je spijkerbroek', luidt dan ook de slogan.

Kiprich (35) heeft grofweg twee redenen om zijn naam aan de broek te verbinden. Eén: 'Ik draag zelf ook altijd een spijkerbroek.' Twee: 'Ik word ouder.' Aan het eerste heeft hij weinig toe te voegen, het tweede baart hem soms zorgen. 'Ik moet aan de toekomst denken', zegt hij. 'Dit is mijn eerste zakelijke project.'

Na het afgelopen seizoen bij FC Den Bosch hoopt Kiprich zijn kunsten nog één jaar ergens anders te kunnen vertonen. Daarna stort hij zich helemaal op de handel. 'Binnenkort beginnen wij wellicht met een dames- en een kinderlijn en breiden wij de herencollectie uit met overhemden en T-shirts. Alles is mogelijk. We gaan de broek in ieder geval ook in Hongarije verkopen.'

De Kiprich no 9 ligt vanaf volgende week in de winkel. De adviesprijs is 89 gulden. 'Dat is een stuk goedkoper dan de meeste grote merken', merkt een van zijn partners op. 'En toch is het gegarandeerd dezelfde kwaliteit.'

Kiprich is tevreden met zijn debuut in de modewereld, al voegt hij eraan toe dat het 'wel erg hard werken' is. Heb je dan geen leuke dag gehad, Jozsef, met die meiden op dat tropische strand?

Kiprich: 'Nee man, dat was gewoon in Nederland. Het was hartstikke koud. Die zon is er pas op de foto bij gekomen.' En wat te denken van dat buikje, Jozsef?

Kiprich: 'Zoals ik al zei, ik word ook ouder.'

Raoul du Pré

Meer over