Kimberley-Clark en Scott Paper willen fusie

Kimberley-Clark en Scott Paper, twee van de grootste producenten van toiletpapier, luiers en papieren zakdoekjes ter wereld, zijn in gesprek over een fusie....

Van onze economische redactie

AMSTERDAM

Volgens verschillende bronnen van Amerikaanse media is het de bedoeling dat beide bedrijven via een aandelenruil fuseren. Maar in feite gaat het om een overname, waarbij Kimberly het kleinere Scott zou inlijven. De aandeelhouders van Kimberly zouden eigenaar worden van 60 procent van de aandelen van het fusieprodukt.

Al maanden wordt gespeculeerd over een mogelijke verkoop door Scott-topman Albert J. Dunlap. De man, aangetreden in april 1994, heeft een reputatie opgebouwd met het strippen van bedrijven, het verkopen in onderdelen. Dunlap sprak de fusiegeruchten vrijdag niet tegen. 'Alles in de wereld is te koop, behalve je familie en je honden', zo vertelde hij journalisten.

Kimberley-Clark, gevestigd in Dallas, behaalde vorig jaar een omzet van 7,4 miljard dollar en heeft een marktwaarde van 9,7 miljard dollar. Het concern heeft een aantal sterke merken in huis. De bekendste zijn Kleenex (tissues) en Huggies (wegwerpluiers).

Scott-Paper, dat kantoor houdt in Philadelphia, heeft het afgelopen jaar verschillende activiteiten verkocht. Desondanks behoort het met een omzet van 3,4 miljard dollar tot de grootste fabrikanten van tissues. Scott is in Nederland eigenaar van Scott Page in Gennep.

Een fusie tussen beide concerns zou vooral gevolgen hebben voor het eveneens Amerikaanse Procter & Gamble, dat Kimberley-Clark en Scott in verschillende produktcategorieën tegenkomt. Volgens marktanalisten zijn de tissuemerken van Kimberley-Clark en Scott gezamenlijk goed voor een marktaandeel van bijna 55 procent in de VS. Op de markt voor papieren handdoeken zouden de twee uitkomen op een aandeel van 20 procent. Ondanks de sterke positie die het fusieprodukt na het samengaan zou krijgen, blijft Procter & Gamble met een omzet van 30,3 miljard dollar nog altijd groter.

Scott heeft sinds het aantreden van Dunlap in april 1994 een ingrijpende reorganisatie ondergaan. Het bedrijf verkocht dochterondernemingen die niet tot de kernactiviteiten behoren en het aantal werknemers verminderde met 11.200, ofwel 31 procent.

Meer over