Keukenslorpers

High-tech-kennis kom je tegen in een televisie, in een draagbare telefoon of in een vliegtuig, maar die verwacht je niet in een keukenrol....

Producent Scott Page brengt een nieuwe keukenrol - Page Ultra - op de markt onder de aanprijzing 'supersnelle opslorper'. Dat 'totaal nieuwe' produkt dankt die eigenschap aan 'de meest geavanceerde produktietechnologie'.

Celtona voert sinds enige tijd in de Ster-blokken het hoogste woord met een reclamefilmpje over een papieren keukendoekje. Daarmee is niet alleen het aanrecht schoon te vegen, maar daarna kan dat doekje ook nog even worden gebruikt voor het poetsen van een paar schoenen of van een auto en voor het wassen van een aandoenlijk jongensgezicht.

Keukenrollen en vergelijkbare produkten vormen een explosief groeiende markt. De verkoop ervan is sinds de jaren tachtig meer dan verdubbeld. In de Nederlandse huishoudens worden jaarlijks bijna honderd miljoen keukenrollen doorgedraaid.

Er is hoop op meer, per slot van rekening worden nog maar in zeven van de tien huishoudens keukenrollen gebruikt. Drie moeten er nog worden bekeerd, bijvoorbeeld tot zo'n nieuw high-tech-produkt. Bovendien kan dat het gebruik opvoeren, meer rollen per huishouden dus.

De nieuwe keukenprodukten danken hun geclaimde eigenschappen aan een verbeterde papierproduktietechniek. Scott maakt zijn rollen Page Ultra met de zogeheten doorblaastechniek. Bij de normale produktie wordt de papierbaan gedroogd onder een zogeheten 'droogcilinder'. De papiervezels worden daarbij samengeperst en in één richting gedwongen, de looprichting van de papiermachine.

Bij de nieuwe techniek wordt het papier gedroogd, door hete lucht door de papierbaan te blazen. De vezels houden dan een grote mate van vrijheid. Ze blijven 'alle kanten' op staan wat een volumineuzer produkt oplevert dat in staat is veel vloeistof te absorberen. De reclamekreet 'supersnelle opslorper' is dus niet alleen ontsproten aan het creatieve brein van de reclamemaker.

Scott meet bijna wekelijks het opzuigvermogen. Dan blijkt dat een vel Page Ultra ruwweg twee maal zoveel water kan opzuigen als een vel concurrerend keukenpapier.

Ook waar het gaat om de snelheid waarmee dat water naar binnen wordt gewerkt, scoort Scott met zijn nieuwe keukenrol als een van de betere, stelt het bedrijf. Het bedrijf baseert zich daarbij op regelmatig gehouden steekproeven.

Dit luchtige papier absorbeert veel water. Desondanks valt het tijdens gebruik niet uit elkaar, is de de claim.

Maar dat is een beetje grootspraak, want het is alleen het geval bij de eenvoudige aanrecht-schoonvegen-karweitjes. Maar - zo leert de proef op de som - is het papier flink nat dan is het, om in vaktermen te blijven, niet meer scheurvast.

Celtona komt op dit punt met een sterk verhaal over de Lotus Maestro, die volgens de marketingafdeling meer is dan een keukenrol en deels de functie van het stevige keukendoekje kan overnemen. De Lotus is zelfs drijfnat nog wringbaar. Hij valt daarbij niet uit elkaar en kan met gemak na enige malen uitwringen ook worden gebruikt om er vieze schoenen meeschoon te maken.

Die 'natte' sterkte ontleent Celtona eveneens aan de gebruikte produktietechniek. Celtona droogt ook met lucht, maar gebruikt tevens een latexachtig bindmiddel om de relatief lange cellulosevezels bij elkaar te houden. Het bindmiddel houdt de vezels vast, ook wanneer er flink in wordt geknepen en aan wordt getrokken en het papier zich heeft volgezogen met water.

'Natte' stevigheid vertaalt zich in een gewichtiger produkt. Uit metingen blijkt dat Lotus Maestro net zoveel water kan opzuigen als concurrent Page Ultra, gerekend per vierkante meter. Maar zo'n oppervlak bij Lotus is veertig procent zwaarder.

Een velletje Lotus keukenpapier kan vele malen worden gebruikt, leert de ervaring. 'Onze Maestro is geen gewone keukenrol', stelt de verkoopafdeling dan ook verontwaardigd. 'Het kan voor veel meer klusjes worden gebruikt, niet alleen voor even deppen.'

Broer Scholtens

Meer over