Kerstcircus Carré verslaat Arena Blvd

Is het oude of nieuwe circus is het leukst?

Wereld Kerstcircus door Stardust Circus International en Interpresario Theater Carré Amsterdam, 19/12

Aldaar t/m 5/1

Wintercircus Amsterdam door Hillenaar Circus Events en Circus Scott, tent aan de Arena Boulevard Amsterdam, 21/12 **

Aldaar t/m 5/1

'Carré is niet langer het enige kerstcircus in Amsterdam', meldt het persbericht van Circus Hillenaar trots. Het circus werkt dit jaar samen met het Zweedse Circus Scott. Aan de Arena Boulevard staat een grote tent (1.800 zitplaatsen) om te concurreren met Carré, waar 29 jaar geleden de circustraditie van Oscar Carré nieuw leven werd ingeblazen door Henk van der Meijden en de onlangs overleden Wout van Liempt. Daarom een vergelijkend warenonderzoek.

De locatie: Een prachtige tent, met een deel waar kinderen zich kunnen bekwamen in circustechnieken als draadlopen, of een statig gebouw aan de Amstel dat 125 jaar geleden als piste-theater werd ingericht? 'Nergens is circus mooier dan in Carré' werd 29 jaar geleden de slogan van het Wereld Kerstcircus. Maar als je het niet erg vindt je jas aan te houden vanwege de kou, is in beide locaties genoeg circusromantiek te vinden.

De clown: Er lopen maar een paar clowns rond die kind, ouders en grootouders in één vloeiende beweging kunnen bedienen. De Amerikaanse powerclown Bello Nock hoort tot die categorie. Hij opent de show in Carré met een humoristische zoektocht naar het licht, die hem in de nok van het gebouw op een vervaarlijk heen en weer zwiepende lantaarnpaal brengt. Absolute topkwaliteit. De Spaanse clown Eric Boo in de Hellenaar-tent is van het kaliber kinderfeestjeclown waar de kinderen al tevreden zijn met een gek stemmetje of een struikelpartij. Echt onder de maat.

Paarden: Paarden vormden de basis van het circus van Oscar Carré, esthetisch verantwoord buigen en rondhuppelen in formatie. Carré komt dit jaar met de aanstellerige, als woestijnstamhoofd verklede Italiaan Alex Giona. Zoiets wordt doorgaans aangekondigd als 'paardenpoëzie', van het mierzoete soort. De Friese paarden aan de Arena Boulevard van de Deense Karolin Rask zien er stoerder uit, maar hebben een veel beperkter repertoire.

Luchtacrobatiek: Door de goede contacten van Van der Meijden met het Nationaal Circus van Pyongyang komen de ongeëvenaarde luchttrapeze-artiesten uit Noord-Korea al jaren naar Carré. Supergedisciplineerde fenomenen met viervoudige vluchtsalto's waarbij het hart stilstaat. Circus Hillenaar stelt er de Chileense Torres Brothers tegenover in het Rad des Doods, een levensgevaarlijke act zonder veiligheidsvoorzieningen 10 meter boven de grond op een draaiende buizenconstructie.

Conclusie: De Torres Brothers zijn groots, de Chinese Puyang Boys, die drie acts laten zien, zijn goede acrobaten. Verder zijn de acts in de tent van B-kwaliteit of wel aardig, maar cliché. Met de overbodige dansers, de uiterst knullige (Engelstalige) presentatie en een lasershow als treurige dieptepunten. Ze halen het niet bij de jongleurs, de buikspreker en Russische sprongacrobaten in Carré, dat niet wakker hoeft te liggen van de Zweeds-Nederlandse concurrentie een paar kilometer verderop.

Utrechtse tredmolen

Wie op zoek is naar echt theatercircus, moet ook dit jaar naar Utrecht. Daar wordt de jubileumeditie van Cascade opgevoerd, een mengvorm van circusacts van overal ter wereld, geestige mime, poëtische dans en bijzonder lekkere muziek. Het onbetwiste hoogtepunt van de 25ste editie is het Rad des Doods, een gigantische dubbele tredmolen waarin de Colombiaanse waaghalzen Angelo en Carlos in een adembenemend tempo door de Utrechtse Stadsschouwburg vliegen. Al touwtjespringend en zelfs nog even geblinddoekt. Ook de Wit-Russische jongleur (zes ballen, waarvan één op zijn voorhoofd) en de Chinese draadacrobate (ondersteboven balancerend op een eenwielertje op een koord) leveren de nodige ooh's en aah's op bij het Utrechtse publiek. Theater Cascade, t/m 30/12, ssbu.nl

Meer over