Keiharde concurrentie doet vrije tv-producenten besluiten tot fusie

De concurrentie onder de vrije producenten is in de maanden voorafgaand aan het nieuwe tv-seizoen bikkelhard geworden. De tijd dat met een 'leuk ideetje' bij omroepen een contract kon worden afgesloten voor een nieuw programma, is definitief voorbij....

Van onze verslaggever

AMSTERDAM

Het nieuwe bedrijf met tachtig medewerkers zal zich in Het Gooi of Amsterdam vestigen. 'We zullen er mee moeten leren leven dat Endemol met RTL en Veronica bulkcontracten afsluit, maar in het rijk van de olifant hoeven niet alleen muizen rond te lopen', kenschetst R. Koornstra, commercieel directeur van K & B, de positie van de nieuwe onderneming.

'Al enige tijd zoeken we naar versterking, in D & D hebben we een partner gevonden die ook in het buitenland een goede positie heeft.' D & D, met vestigingen in Duitsland en Portugal, heeft in België zelfs een marktaandeel van 60 procent.

Koornstra: 'Dat is daar een soort Van den Ende. De fusie is een strategische alliantie, maar is ook nodig omdat de produktie van de programma's ongelooflijk veel voorfinanciering verlangt. We willen bovendien meer mogelijkheden hebben om talent te kunnen binden.'

K & B begon zes jaar geleden in een achterkamertje in Den Haag. Het bedrijf heeft momenteel 35 medewerkers in dienst. Vorig seizoen maakte het dertig uur televisie, in het nieuwe tv-seizoen dat een paar dagen geleden is begonnen, is K & B goed voor 120 uur. D & D (Showtime, Music Scene, Grand Gala du Disc, Love Live) maakte een vergelijkbare groei door.

Voor Veronica maakt K & B bijvoorbeeld Man O Man en Quinto met Bart de Graaff, voor SBS het sportprogramma Ben op de stip, voor de AVRO Duel over de grens en een documentaire serie met 'reality-tv over de psychiatrie', voor RTL 5 De Kapper.

Met de fusie klimmen K & B en D & D naar een gedeelde tweede plaats op de ranglijst van tv-producenten. Samen met IDTV van Harry de Winter, direct achter Endemol, taxeert Koornstra. 'Of op een goede derde plaats.'

Meer over