Karin Bakker

Karin bakker (33) is directeur van Batavia Stad in Lelystad waar 70 bedrijven rest partijen en voorlaatste collecties merkkleding verkopen met kortingen van 30 tot 70 procent....

Nederlanders zijn koopjesjagers?

'Absoluut. Onze bezoekers komen uit alle delen van het land en het waren er het afgelopen jaar 2,4 miljoen, terwijl we hadden gerekend op 1,5 miljoen bezoekers.'

Hoeveel poen laat de bezoeker gemiddeld achter?

'Het is niet chic tegenover onze huurders om over omzetten te praten. Laat ik het zo zeggen: bezoekers komen altijd met zijn tweeën en een op de twee koopt iets. Dat is veel. De omzet is hoger dan in gewone winkelcentra.'

't Maakt ons niet uit dat we in ouderwetse meuk lopen?

'Oude meuk verkopen we niet. Wij spreken graag over voorlaatste collectie en die is soms maar zes weken oud, want merken komen tegenwoordig met meer dan twee collecties per jaar. Sommige komen elke maand met iets nieuws.'

Welke merken zijn populair?

'De sportmerken zoals Nike en Adidas en verder InWear, Naf Naf en Polo Ralph Lauren, maar wat opvalt is dat Nederland beduidend minder merkbewust is dan de zuidelijke landen.'

We zijn geen labiel volk dat zich massaal laat labelen?

'Nee, we laten ons niet snel in een hokje duwen. We kunnen Ralph Lauren kopen, maar we gaan ook naar de Hema als we daar een goed shirt voor een goede prijs kunnen vinden. Het gaat Nederlanders om goede prijskwaliteitverhouding.'

Als het maar degelijk is en makkelijk op de fiets?

'We zijn nuchter en praktisch ingesteld. De markt voor echte designermode is niet zo groot.'

Dolce & Gabbana en Armani verkopen niet best?

'Die merken hebben we niet. Het outletcentrum is een relatief nieuw begrip en sommige merken wachten even af hoe dit concept zich ontwikkeld. Maar Karl Lagerfeld verkoopt bijvoorbeeld wel goed. Net als Mango en Re play.'

Is Nederland zich door het outletcentrum beter gaan kleden?

'Nou, er is wel zoiets aan de hand, heb ik gemerkt. Mensen maken hier kennis met het product achter bepaalde merken. Het valt ze op dat Ralph Lauren mooie spullen heeft en vervolgens gaan ze ook naar de gewone winkel voor de nieuwste Polo-collectie.'

Batavia Stad voedt op?

'Ik hou niet van opvoeden. Die eigenwijze kledingkeuze van Nederlanders vind ik juist wel leuk.'

Zo kek lopen we er nou ook weer niet bij.

'Is waar. Zeker in de zomer niet. Dan schieten we met onze witte knieën weer in die bermuda. Nu hebben we ook een moeilijk klimaat. Die paar zonnestralen vragen eigenlijk om een compleet nieuwe garderobe, terwijl ons sociale leven zich met name binnenshuis afspeelt.'

Na vijven gaan de pantoffels aan, bedoel je?

'Ja, het is logisch dat Zuid-Europa, waar men buiten leeft, meer geld besteedt aan mode. Al zien we dat naarmate het economisch beter gaat, men ook hier meer geld uitgeeft aan kleding.'

Dan loopt de verkoop nu dus terug?

'Gek genoeg niet. Misschien omdat mensen hier koopjes vinden.'

De moderedactrice laat vragen of zij er ook zal slagen.

'Ben ik zeker van.'

Kom, geen pr-praatje.

'Is inderdaad flauw, maar met wat geluk scoor je hier goede basics en er zijn altijd wel fun-elementen te vinden.'

Vaste klant bij je personeel?

'Ik winkel privé niet zo veel. Net als een man sla ik twee keer per jaar mijn kleren in op een paar vaste adressen. Tot op heden was dat niet in Batavia Stad.'

Aha!

'Kijk, voor de nieuwste dingen moet je ergens anders zijn, maar jullie redactrice is in elk geval uitgenodigd.'

Maar haar teckel is niet welkom?

'Jawel, want er zijn zo veel mensen met honden dat we het hondenverbod hebben opgeheven. Er zijn nu een aantal kennels waar elke hond met een bak water en een kluif rustig kan vertoeven.'

Honden zijn in?

'Honden zijn van alle tijden.'

Meer over