Kantelende treinen hellen in bogen extra over

De schrijver van 'De duurste misser uit de geschiedenis' (Forum, 18 oktober) mag misschien een kei zijn op het gebied van computers en IT, zodra hij op zoek naar andere grote 'missers', belandt bij spoorwegen wordt het leuteren....

Er is nog nooit een knappe kop opgestaan die heeft aangetoond dat er met het normaalspoor van 1435 mm iets mis is. 'Kantelende treinen' en 'hogesnelheidslocomotieven' (hij bedoelt hogesnelheidstreinen) dienen twee totaal verschillende doelen en hebben niets met elkaar te maken. Voor hogesnelheidstreinen zijn in Duitsland en Frankrijk ten dele nieuwe trajecten aangelegd (zoals Kassel-Würzburg) in normaalspoor. Ze liggen zo vlak mogelijk en met zo min mogelijk bogen en met grote afstand tussen de sporen om snelheden van 300 km/u, later wellicht 400 km/u mogelijk te maken.

In Spanje, waar de Renfe op breedspoor van 1667 mm rijdt, is een aantal jaren geleden een hogesnelheidstrein geschapen tussen Madrid en Sevilla in normaalspoor. In Japan, waar Japan Rail (evenals Zuid-Afrika en Indonesië) gebruikmaakt van smalspoor oftewel Kaapspoor van 1067 mm, zijn in de jaren zeventig de eerste hogesnelheidstreinen ontstaan. Japan Rail legde daarvoor nieuwe trajecten aan in normaalspoor.

Kantelende treinen zijn treinen, waarvan de bakken in de bogen extra overhellen (zoals een motorrijder doet op zijn motorfiets) om die bogen met hogere snelheden te kunnen nemen.

PURMEREND

Roelof de Laat

Koffie

Met verbazing zag ik de kop boven een artikel, waarmee de koffie in de trein door een koffiebrander wordt gebombardeerd tot 'drab' (de Volkskrant, 18 oktober). Een beetje om te lachen, ook een beetje cru, vinden wij. Immers, als grootste treincateraar schenkt RailTender de koffie, gewone koffie dus, die onze klanten het lekkerst blijken te vinden. Wij vragen ons dan ook oprecht af wanneer W. Hülsenbeck voor het laatst koffie in de trein heeft gedronken.

Onze koffiebrander heet overigens Douwe Egberts en we kunnen Smit & Dorlas, als concurrent koffiebrander, over het consumeren in de trein nog veel meer vertellen: bijvoorbeeld wat RailTender doet voor de gezelligheid tijdens de treinreis. Over smaak valt niet te twisten. Koffie in de trein verdient in ieder geval een gepastere benaming dan 'drab'.

UTRECHTMichael Platen

directie RailTender

Manieren

Mooi verhaal van Piet van Seeters over die dame die via de conducteur in de armen van de spoorwegpolitie belandde, omdat de lokettiste geen tijd had om het gebruik van de 5-retourkaart uit te leggen (de Volkskrant, 3 oktboer. Genoten. Maar deze is ook leuk:

Trein te laat, aansluitende niet. De volgende arriveert te laat in Dordrecht voor de laatste bus. Gelukkig is er altijd nog de treintaxi. Helaas, het loket deelt mee gesloten te zijn, dat zo wenst te houden en aan mijn boodschap geen boodschap te hebben.

De volgende vind ik ook wel geslaagd: De trein naar Amsterdam doet in Alkmaar alsof hij wacht op de vertraagde trein uit Hoorn, maar gaat er, als deze langs de andere zijde van het perron binnenrijdt, alsnog vandoor.

Over al die keren dat de trein uit Leiden op tijd naar Haarlem vertrekt, ook al is die uit Rotterdam maar een paar minuten te laat, hebben we het hier natuurlijk niet. Die moet in Haarlem van de dienstregeling vijf minuten stilstaan, en als daar aan getornd gaat worden is het eind helemaal zoek.

Nee, een echt no-nonsense bedrijf, die NS. Stipte treinen, stipte mensen. Dienstregeling is dienstregeling, regels zijn regels, en verder geen flauwekul.

BERGEN

Albert Belmer

Kaartje

Enige tijd geleden kwam ik er achter dat je op zondagochtend vóór half tien niet meer bij de NS-loketten van sommige plaatsen terecht kunt. Dat is vooral heel onhandig als je bijzondere kaartjes zoals de samenreiskaart of, in mijn geval, een aanvullend kaartje bij je maandtrajectkaart wilt kopen. Voor de 'gewone' kaartjes kun je bij de kaartjesautomaat terecht, maar dan moet je wel genoeg muntgeld bij je hebben, want papiergeld wordt niet geaccepteerd.

Onlangs bemerkte ik dat bij station Krommenie-Assendelft de loketten ook nog eens dagelijks van 11.01 u. tot 11.31 u. gesloten zijn in verband met de pauze van het loketpersoneel. Hoezo: NS klantvriendelijk?

KROMMENIE

M. de Waard

Avontuur

Heerlen is mijn woonplaats; mijn partner woont in Amsterdam. Dus is het ieder weekend pendelen - ofwel zakt zij naar het zuiden af, ofwel trek ik naar het noorden. Drie uur ben je gauw onderweg. Met de NS zeker. Meestal weet je hoe laat je trein vertrekt; hoe laat deze aankomt is volstrekt onzeker. Ik vermoed dat het de NS zelf weinig zal boeien wat nu de voor- en nadelen zijn van zo'n LAT-relatie, maar het bijzondere is wel dat de NS ertoe bijdragen om de spanning erin te houden.

Je zou het niet zo gauw verwachten, maar anno 1997 is het in Nederland een avontuur om met de spoorwegen te reizen. Deze maatschappij, die als product 'vervoer' verkoopt, investeert de laatste tijd fors in zijn infrastructuur. Het heet dat er achterstallig onderhoud in te lopen valt. En zie: het ene station na het andere wordt opgeknapt, tegen de vlakte gegooid en herbouwd in architecturale hoogstandjes.

Inmiddels heb ik begrepen dat niet alleen ik van verbazing stilsta: ook de treinen doen dat in toenemende mate. Zou het kunnen dat de machinisten hun bestemmingen niet meer herkennen? Of leeft bij de spoorwegen de misvatting dat infrastructuur enkel stations zijn, geen lijnen en treinen?

Laatst hebben de NS hun vermogen tot het omtoveren van het grijze treinreizen in een ongekend avontuur naar een ongeëvenaarde hoogte getild. Op zondag 5 oktober vertrok ik om 19.30 uur uit Amsterdam. Uiteindelijk kwam ik, na steeds weer verrassende wendingen, op 6 oktober om 01.30 uur in Heerlen aan. Omdat - een greep uit de vele mededelingen van de NS - 'er een ongeluk gebeurd was', en wij dus met zijn allen in Den Bosch moesten overstappen om over Tilburg naar Eindhoven te gaan.

Omdat 'er een stroomstoring was' en wij dus met zijn allen in Boxtel 'voorzichtig moesten uitstappen, want er was misschien geen perron' (overigens een charmant oud, gelukkig nog niet 'vernieuwd' station). Omdat wij met zijn allen eindeloos buiten wachtten op schaars ingelaste bussen naar Eindhoven. Omdat wij vervolgens met zijn allen in Eindhoven een uur in de trein wachtten, omdat de NS 'een conducteur aan het zoeken waren'. En omdat wij ook nog in de nacht Echt en Susteren extra aandeden (ik zag niemand uitstappen - waren er ook daar nieuwe of opgeknapte stations te bezichtigen?).

De Nederse Spoorwegen zijn onovertroffen vindingrijk geworden in het avontuurlijk maken van het openbaar vervoer in Nederland. En toch, als ik het zeggen mag: liever kies ik voor betrouwbaar vervoer.

HEERLENPiet Claeys

Meer over