Kamer zegt NS de wacht aan over HSL

De Tweede Kamer heeft donderdagavond unaniem geoordeeld dat de exploitant HSA (90 procent NS, 10 procent KLM) van de hogesnelheidslijn naar Parijs verantwoordelijk is voor de te late levering van de supersnelle treinen....

Dat betekent dat de kosten van de late oplevering (110 miljoen euro) geheel voor rekening van de HSA komen. Omdat de HSA nog geen cent inkomsten heeft en de NS en KLM voor 200 miljoen euro garant staan, moet vooral grootaandeelhouder NS voor de miljoenen opdraaien.

De NS zal zich daardoor diep in de schulden moeten steken. De vraag is of de spoorwegen dat gaan doen. De NS sluit een gang naar de rechter niet uit. ‘Wij beraden ons’, zegt een woordvoerder.

Als de NS de hulp van de rechter inroept, is de kans groot dat in 2007 het hogesnelheidspoor van Amsterdam naar Parijs, dat eind 2006 wordt opgeleverd, een jaar lang braak blijft liggen.

De Kamer koos donderavond unaniem de zijde van minister Peijs van Verkeer in het conflict met de HSA. Volgens de HSA is de late levering van de supersnelle treinen de schuld van het ministerie. Dat zou te laat informatie over het beveiligingssysteem hebben doorgegeven. Maar de Kamer vindt dat onzin. ‘Contract is contract. De HSA is verantwoordelijk voor de levering van treinen’, zei Pieter Hofstra (VVD).

De Kamer wil ook geen arbitrage meer over de schuldvraag van de late levering. ‘De HSA moet nu snel treinen gaan bestellen, willen we de datum van 1 juli 2007 gaan halen’, zei minister Peijs. Deze datum is al drie maanden later dan beloofd.

De HSA moet 50 miljoen betalen voor het leasen van locomotieven van het Britse bedrijf Angeltrains. Deze locs moeten het mogelijk maken dat op 1 juli 2007 een uitgeklede en trage (160 kilometer per uur in plaats van 300) dienstregeling begint. Daarnaast moet de HSA vanaf 1 april 2007 gaan betalen voor het gebruik van het (lege) spoor. Voor heel 2007 is dat 60 miljoen euro.

Meer over