NieuwsAdvies inspectie

Kabinet zint op verbod jonge maaltijdbezorger

Het bezorgen van maaltijden wordt verboden voor jongeren onder de 16 jaar. De Inspectie SZW heeft bij meer dan de helft van de bedrijven die jonge maaltijdbezorgers in dienst hebben misstanden vastgesteld. Daarom adviseert de Inspectie het kabinet om maaltijdbezorging voor 16-minners te verbieden.

Een maaltijdbezorger van taxidienst Uber onderweg met een maaltijd. Beeld ANP
Een maaltijdbezorger van taxidienst Uber onderweg met een maaltijd.Beeld ANP

In een brief aan de Tweede Kamer laat staatssecretaris Tamara van Ark van Sociale Zaken weten dat zij ervoor voelt om dit advies op te volgen. ‘Dat’, zo schrijft zij, ‘brengt echter een dilemma met zich mee. Ik wil niet dat door de aanpassing van de regelgeving veilige bijbaantjes worden verboden. Ik gun iedereen zijn bijbaantje, maar uiteraard wel op een verantwoorde manier.’

D66 en PvdA sluiten zich hierbij aan. ‘De inspectie komt niet vaak met zo’n stevig advies’, zegt Steven van Weyenberg van coalitiepartij D66. PvdA’er Gijs van Dijk voegt toe dat Van Ark ‘de veiligheid van kinderen voorop moet stellen. Het verdienmodel om 15-jarige kinderen onder gevaarlijke omstandigheden in te zetten moet worden doorbroken.’

De tijdsdruk, onveilige verkeerssituaties en de verantwoordelijkheid voor geld vormen gevaren voor jongeren onder de 16, stelt de inspectie. ‘De inspectie komt niet vaak met zo’n stevig advies’, zegt Steven van Weyenberg van coalitiepartij D66. Hij snapt dan ook niet dat het kabinet niet zonder meer een minimumleeftijd invoert.

De Inspectie van het ministerie van Sociale Zaken heeft 178 horecabedrijven die eigen bezorgers in dienst hebben gecontroleerd. ‘Het ontbreekt bij deze bedrijven vaak aan kennis over wat wettelijk is toegestaan. Bezorgers krijgen te weinig betaald, werken te lang of mogen überhaupt op bepaalde tijden niet werken omdat ze te jong zijn’, meldt de Inspectie.

Voor jongeren onder de 16 jaar ziet de Inspectie gevaren bij het bezorgen van maaltijden, zoals het werken onder tijdsdruk en onveilige verkeerssituaties. De Inspectie constateert een verschuiving in leeftijd: maaltijdbezorgers zijn steeds jonger.

Verkeersongelukken

De Inspectie haalt twee zware ongelukken aan met jonge maaltijdbezorgers als slachtoffer. ‘Begin januari 2019 overleed een 15-jarige maaltijdbezorger in Utrecht door een verkeersongeluk. Het ongeluk gebeurde omstreeks 20.45 uur, een tijdstip waarop de 15-jarige bezorger niet meer mocht werken. Zowel het bedrijf als de bedrijfsleider is hiervoor strafrechtelijk vervolgd. Op zaterdag 11 januari jongstleden vond een ernstig verkeersongeval plaats in Tilburg, waarbij een 14-jarige maaltijdbezorger was betrokken. Ook hier vond het ongeluk plaats op een tijdstip waarop de 14-jarige niet meer mocht werken (20.49 uur).’

Deze ongelukken en berichten van RTL Nieuws waren voor de Inspectie aanleiding voor de controles. De werkgevers reageerden weinig begripvol ‘omdat zij wel, maar de concurrent mogelijk niet gecontroleerd wordt’. Maar de bedrijven werven ook nadrukkelijk 15-jarigen. ‘Het is voor bedrijven een van de mogelijkheden om de bezorgkosten te reduceren. Niet ongebruikelijk in deze sector is dat als een bezorger ouder wordt, van diegene afscheid wordt genomen, mede door de loonkosten.’

Jongeren vinden maaltijdbezorgen volgens de inspecteurs wel een mooie klus: ‘Redelijk vrij in de werktijden, het ter beschikking krijgen van een e-bike voor het bezorgen en redelijk betaald krijgen (neem daarbij dat zij de fooi mogen houden).’

Kinderen onder de 16 jaar mogen alleen ‘niet-industriële arbeid van lichte aard uitvoeren’. Dat betekent volgens de Inspectie niet dat het bezorgen van maaltijden door deze groep per definitie verboden is. Daar zijn geen rechtszaken over geweest, dus er is geen jurisprudentie. De Inspectie vindt zelf dat het wel verboden is, maar vraagt Van Ark dit expliciet vast te leggen. ‘Dit kan bereikt worden door te bepalen dat dit niet valt onder de term ‘niet- industriële arbeid van lichte aard.’

Van Ark wil voor de zomer een besluit nemen.

Meer over