Kaartlezer vooral handig voor de vervoerders

De mailbox van Op=op stroomt de laatste weken vol met klachten van reizigers die ontevreden zijn over de ov-chipkaart. Het grootste probleem hebben mensen met het in- en uitchecken....

Niet omdat zij niet weten hoe dat moet, maar omdat het materiaal niet werkt. De reiziger wordt hierdoor met extra kosten opgezadeld. Wie namelijk wel incheckt maar niet uitcheckt – omdat de kaartlezer niet werkt – moet een borg betalen van 4 euro. Dit bedrag wordt automatisch afgeschreven als niet wordt uitgecheckt. Dit om zwartrijden te voorkomen.

Uitstappen
Babette Meulenbelt uit Rotterdam overkwam dit meermalen. Onder meer op 5 december toen zij na een rit met tramlijn 51 van het Amsterdamse GVB wilde uitstappen. Alle kaartlezers bleken buiten werking te zijn.

‘De verwarring, boosheid en wanhoop was groot bij veel reizigers! Ik heb de ‘praatpaal’ op het perron ingeschakeld. Ik kreeg verbinding met een GVB-medewerker maar die kon niets doen, omdat het probleem volgens hem niet meteen kon worden opgelost. Hij verwees mij naar de GVB ticketservices, onder meer op Zuid/WTC. Maar toen ik daar later op de dag naartoe ging, bleek dat servicepunt op zaterdag dicht te zijn.’

Te goed
Soms kunnen kaartlezers ook iets té goed werken, ontdekte Ferdinand Nijhuis. Toen hij zijn ov-chipkaart bij een medewerkster van de GVB wilde opladen, bleek hij 4 euro in de min te staan. ‘Ik was stomverbaasd, ik had hem nog nooit gebruikt!’

De medewerkster vertelde hem dat hij op 29 september om 14.52 uur heeft ingecheckt bij het instappen van een tram. ‘Toen was ik inderdaad in Amsterdam. Ik reisde toen met de tram op mijn strippenkaart. Mijn ov-chipkaart zat in mijn jas. Als je in de buurt bent van zo’n poortje kan er blijkbaar zomaar, dwars door je jas heen, geld van je worden afgepakt.’

Centimeters
Een woordvoerster van Translink Systems, de organisatie achter de ov-chipkaart, zegt dat Nijhuis waarschijnlijk met zijn jas érg dicht bij de oplaadpaal in de tram heeft gezeten. ‘Om in te checken moet de kaart op enkele centimeters van de lezer worden gehouden.’

Voor het defect van kaartlezers verwijst Translink door naar de afzonderlijke vervoerders. Het GVB laat weten begin december drie storingsmeldingen te hebben gehad op een totaal van 3.100 apparaten. ‘Het is voor veel mensen nog wennen.’

Bij OV Loket, de onafhankelijke ombudsman voor beter openbaar vervoer, komen veel klachten binnen over de ov-chipkaart. Het OV Loket noemt de wijze waarop de nieuwe ov-chipkaart wordt ingevoerd ‘versnipperd’ en ‘weinig doordacht’. ‘Het beeld wordt bevestigd dat het nieuwe betaalmiddel vooral in het belang is van de vervoerders.’

Meer over