Justitie vindt einde proef carpoolstrook voorbarig

Het vonnis van de rechtbank in Amsterdam over de carpoolstrook langs de A 1 had geen reden hoeven te zijn het experiment te beëindigen....

Van onze verslaggever

AMSTERDAM

Omdat het ministerie van Verkeer en Waterstaat al heeft besloten de aparte rijbaan op te heffen, ziet de officier van justitie echter af van cassatie bij de Hoge Raad. 'Zo'n stap heeft dan geen enkele zin meer', aldus persofficier mr P. Kortenhorst. Over enkele weken gaat de strook open voor personenauto's en bussen uit Flevoland.

Oud-minister Westerterp werd deze week in hoger beroep ontslagen van rechtsvervolging, nadat hij zich in oktober vorig jaar opzettelijk had laten bekeuren door in zijn eentje over de strook te rijden. De rechter oordeelde dat het carpoolbord op het moment van overtreding nog geen rechtskracht bezat en dat het begrip 'carpoolen' juridisch niet bestaat.

Het ministerie verklaart in een reactie op de uitlatingen van het Openbaar Ministerie niet te hebben willen wachten met maatregelen in het belang van de verkeersveiligheid. 'Automobilisten zouden zijn gaan twijfelen of ze nu wel of niet in hun eentje over de strook mochten', aldus een woordvoerder. 'Maar ook wij vonden dat er juridisch nog een basis was.'

Volgens persofficier Kortenhorst was cassatie kansrijk geweest. 'Naar ons oordeel moet een bestuurder zich houden aan de aanwijzingen op het bord, en moet hij zich niet afvragen of dat bord nu wel of niet geldig is.'

Ook docent verkeersstrafrecht mr J. Simmelink aan de Katholieke Universiteit Tilburg noemt het argument over de rechtsgeldigheid van het bord van de Amsterdamse rechter 'flauwekul'. 'Het is heel simpel: verkeersborden gelden vanaf het moment dat ze worden geplaatst. Daar is duidelijke jurisprudentie over.'

Hij betwijfelt niettemin of het OM bij cassatie succesvol zou zijn geweest. Hij onderschrijft de opvatting van de Amsterdamse rechtbank dat het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens carpoolers niet definieert als een bepaalde categorie weggebruikers. Volgens Simmelink had het ministerie dit in de voorbereidingen voor de carpoolstrook moeten onderkennen. Dat dit kennelijk niet is gebeurd, betitelt hij als 'onbezonnen'.

Het ministerie zegt in een reactie dat er wel degelijk naar gekeken is. 'Maar we voorzagen geen problemen.' Wel wordt nu gestudeerd op mogelijkheden het RVV aan te passen. De Amsterdamse officier van justitie Kortenhorst tilt niet zwaar aan het ontbreken van een omschrijving van 'carpoolen' in het reglement. 'Daarin worden wel meer begrippen niet gedefinieerd.'

Het Openbaar Ministerie meent dat er geen reden is al betaalde boetes voor misbruik van de carpoolstrook terug te betalen. Naar schatting 250 mensen zijn bekeurd. Zaken die nog in behandeling zijn, worden geseponeerd.

Carpoolers reageerden vrijdag teleurgesteld op het besluit het experiment te beëindigen. 'Het is natuurlijk heel knullig dat het op deze manier moet aflopen', zei P. Hakze uit Almere. Met drie plaatsgenoten reed hij enkele dagen per week over de aparte rijbaan naar zijn werk in Amsterdam-Zuidoost. De tijdwinst van 'zeker een kwartier' is Hakze straks kwijt. Toch denkt hij dat ze samen zullen blijven rijden: de kostenbesparing is aanzienlijk. Ook de gezelligheid onderweg telt.

Het carpool-bemiddelingsbureau Inca in Almere heeft nog geen telefoontjes ontvangen van automobilisten die zich willen laten uitschrijven. Het bureau registreerde vrijdagmorgen nog iemand die partners zoekt op het traject Almere-Amsterdam.

Het openbaar-vervoerbedrijf Midnet tekent binnenkort officieel protest aan bij Rijkswaterstaat tegen de opening van de strook. Volgens de busonderneming betekent de opheffing van het carpoolbaanvak dat de bussen 's ochtends uiteindelijk weer in de file moeten staan. Vóór de komst van de carpoolwisselstrook mochten de bussen gebruik maken van een aangepaste vluchtstrook. Dat is nu door gebrek aan ruimte niet meer mogelijk. Midnet heeft als gevolg van de tijdwinst door het gebruik van de carpoolstrook zijn dienstregeling aangepast.

Meer over