Jurassic Park, Stranger Than Fiction, The Weather Man

Iedere dag zet de Volkskrant de beste filmtips voor u op een rij.

Berend Jan Bockting
Een t-rex laat zich niet temmen in de filmklassieker Jurassic Park. Beeld Steven Spielberg
Een t-rex laat zich niet temmen in de filmklassieker Jurassic Park.Beeld Steven Spielberg

Stranger Than Fiction (Marc Forster, 2006)
FOX, 13.40-15.20 uur

Variatie op een bij schrijvers en filmers geliefd thema: personage komt erachter dat hij een personage is. Hier is het Will Ferrell in de rol van belastinginspecteur Harold Cricks, een dwangneuroot die wordt geregeerd door zijn obsessie voor cijfers, getallen en regels. Wanneer Harold dezelfde voice-over gaat horen die wij al vanaf het begin van de film horen, komt hij er met hulp van Dustin Hoffman (als morsige literatuurprofessor) achter dat hij de hoofdrol speelt in een roman van een schrijfster, aanstekelijk gespeeld door Emma Thompson. De film haalde de Nederlandse bioscopen niet en dat is vreemd: bovengemiddeld goed is hij zeker.

Will Ferrell in Stranger Than Fiction van Marc Foster. Beeld Columbian Pictures
Will Ferrell in Stranger Than Fiction van Marc Foster.Beeld Columbian Pictures

Le doulos (Jean-Pierre Melville, 1962)
Arte, 14.05-15.50 uur

Gelukkig wordt er in de misdaadfilms van Melville zo weinig mogelijk gesproken, want de Duitse nasynchronisatie doet in dit sfeerrijke geval, met Volker Schlöndorff als regie-assistent, toch wel pijn aan de oren. Ouderwetse boef Serge Reggiani wordt verlinkt door Jean-Paul Belmondo en is uit op wraak.

The Weather Man (Gore Verbinski, 2005)
RTL 8, 20.30-22.30 uur

Tussendoortje van de regisseur die druk bezig was met de twee vervolgen op Pirates of the Caribbean. Het is een wat zwaarmoedige komedie met een klassiek thema. Weerman Nicolas Cage doet zijn best maar het weer werkt niet mee: als het niet miezert, dan stortregent of sneeuwt het in herfstig en winderig Chicago. Een mooie metafoor voor zijn persoonlijke leven: huwelijk gestrand, kinderen doen het slecht op school en zijn vader (Michael Caine met vet accent), schrijver en Pulitzerprijswinnaar, blijft hem maar afzeiken. Hoe daar een bevredigend slot aan te breien? Dat was voor de makers zichtbaar ook een probleem.

Jurassic Park (Steven Spielberg, 1993)
RTL 7, 22.40-01.05 uur

Jaws op het droge, zo classificeerde Steven Spielberg zijn dinousaurusfilmcyclus ooit zelf. Maar waar zijn suspenserijke haaienfilm tegenwoordig wordt geprezen om de - zeker voor een blockbuster - verfijnde psychologie van de personages, gaat Jurassic Park weinig dieper dan de semiwetenschappelijke driestuiverroman van Michael Crichton, die als basis diende voor het script en zelf weer sterk geïnspireerd was door Conan Doyle's klassieke expeditieroman The Lost World (1912). Spielbergs prehistorische avontuur is een film als een kermisrit: vol daverende achtervolgingsscènes en levensechte dino's, maar ook met personages van bordkarton. Vanwege de realistische verbeelding van de scherpgetande oerfauna geldt de film in Hollywood als gamechanger; een film die een nieuw tijdperk inluidde.

Ontevreden met het werk van zijn vertrouwde stopmotion crew, die gewend was op schaal nagebouwde dinosauriërs beeldje voor beeldje te filmen, besloot Spielberg gaandeweg de productie meer en meer werk uit te besteden aan het computeranimatiebedrijf van vriend George Lucas. Juist de combinatie van oude en nieuwe technieken, waarbij computerkunst samenging met mechanische dinosauriërs (zoals de haaien in Jaws) en acteurs in raptorpak, maakte Jurassic Park tot een mijlpaal. Desondanks telt de film slechts zesenhalve minuut aan computergeanimeerde beesten, op een speelduur van ruim twee uur.

Meer over