Júist die doos muesli

Een nieuwe doos Muesli ontwerpen, daar halen de meeste designers hun neus voor op. Jeff van Dijk en Oscar van Geesbergen niet....

tekst viveka van de vliet

Een hip watertje voor de Supperclub of een nieuw bierflesje voor Heineken wil iedereen wel ontwerpen. Maar een bedrijf oprichten om de verpakkingen voor een pannenkoekenmix of een vegetarische paté te restylen, dát komt minder vaak voor in de reclamewereld.

Toch waagden Jeff van Dijk en Oscar van Geesbergen (beiden 40) de sprong. Twee jaar geleden richtten ze OD op (lees: Odie, staat positief opgevat voor Over Dosis) waarmee ze verpakkingen ontwerpen voor klanten als Stegeman en Wessanen. Niet bepaald de hipste merken, maar wél een gat in de markt.

Studenten op de ontwerpopleidingen hebben vooral aandacht voor nieuwe media, zegt Van Dijk. ‘Als ze tijdens de opleiding een briefing krijgen over het vormgeven van een doos muesli, gaat het licht uit. Terwijl je dáár juist je stempel op kunt drukken.’

Kattenvoer

Kattenvoer
Eén van hun mooiste opdrachten tot nu toe was het ontwerp van een nieuwe verpakking van de vegetarische paté Tartex. Het blikje leek sterk op kattenvoer.

Kattenvoer
‘Het had de uitstraling van: ik eet het omdat het zo verantwoord is, niet omdat het zo lekker is’, zegt Van Dijk. ‘Precies zoals je van natuurvoeding gewend bent. Topkok Angelique Schmeinck, een van de weinige vrouwelijke chef-koks met een Michelinster, heeft een nieuw recept ontworpen. Er is nu paté met cantharellen, basilicum en olijf. Wij hebben de verpakking allure gegeven. Die straalt nu uit dat de smaak excellent is.’

Kattenvoer
De eerste tijd dat ze op eigen benen stonden was spannend, vertelt Van Dijk. ‘We begonnen helemaal blanco. We hadden geen pand en ook geen klanten, omdat we bij onze oude werkgever een concurrentiebeding hadden getekend. Verder hadden we een klein beetje geld om de eerste maanden te overbruggen. Toch heb ik geen moment getwijfeld. Met alle vakkennis die we hadden en de mensen die we kenden, wist ik dat we het zouden redden.’

Espresso-apparaat

Espresso-apparaat
Ze namen de stap om voor zichzelf te beginnen omdat ze bij hun vorige werkgever FutureBrand geen mede-eigenaar konden worden.

Espresso-apparaat
‘Het was helemaal dichtgetimmerd. Terwijl we meer zelfstandigheid wilden. Het is geweldig om de macht te hebben om te beslissen bij een opdrachtgever en niet voor het terugrijden al het bureaucratische verhaal te horen: we moeten verder overleggen.’

Espresso-apparaat
Het duo is gevestigd in Rotterdam, in een voormalige vleesfabriek, tussen andere kleine bedrijfjes. ‘We hebben vier weken aan onze eigen keukentafel gewerkt, maar dat hielden we niet meer vol. We willen onze klanten goed kunnen ontvangen. En, ook heel belangrijk, er is hier een goed espresso-apparaat.’

Espresso-apparaat
Ze vinden het heerlijk om alles zelf te doen. ‘Het verschil met in dienst zijn bij een bureau is dat als je computer stuk is, je moet afwachten wat iemand anders beslist. Hier denken we zelf over alles na, van potloden en nieuwe stoelen tot adverteren ja of nee. We stofzuigen zelf en doen ook de boodschappen.’

Roze wolk

Roze wolk
Toch was het wennen om ook voor de zakelijke kant verantwoordelijk te zijn, vertelt Van Dijk.

Roze wolk
‘Om de reclamewereld hangt op een of andere manier een geweldig aura, het is natuurlijk een vak waarin je alleen maar bezig bent met mooie dingen maken. Toen ik net begon in de reclamewereld zat ik ook constant op een roze wolk, ik ging van de ene naar de andere mooie opdracht. Maar dat kan natuurlijk pas als je een stabiele basis hebt, met voldoende klanten. Daar moeten we nu zelf voor zorgen. Daardoor ben ik een stuk zakelijker geworden.’

Roze wolk
Ze zijn de enige nieuwelingen tussen gevestigde bureaus als PROUDdesign, VBAT, Mountain Design of DJPA. Soms merken ze wel dat klanten hardop denken: ‘ze zijn te klein’.

Lego

Lego
Maar je kunt met z’n tweeën verbluffend veel aan, stelt Van Dijk. ‘Als klein bureau kun je veel efficiënter werken, je hebt niet te maken met logge overlegstructuren, overhead en langdurige meetings.’

Lego
Ook werken ze met vaste bedragen. De offerte is gelijk aan de factuur, zodat er niet achteraf nog van alles gefactureerd moet worden, zoals bij veel bureaus gebeurt.

Lego
In de toekomst willen ze meer in zogeheten non-food doen. De meeste in verpakkingen gespecialiseerde designbureaus doen dat niet.

Lego
‘In de voedselindustrie is de omloopsnelheid een stuk hoger, iedere drie maanden moet er een nieuwe boodschap op de verpakking. Het lijkt mij geweldig om een nieuwe Lego-verpakking te ontwerpen bijvoorbeeld. Lego ziet er al jaren hetzelfde uit, maar waarom eigenlijk? Hetzelfde geldt voor boormachines van de Gamma.’

Lego
Het voordeel van zo’n opdracht is dat je veel invloed hebt op een ontwerp. ‘Bij grote voedselmerken is de vrijheid vaak beperkt. Heineken bijvoorbeeld is heel strak geregisseerd. Maar als Heineken morgen vraagt of we een nieuw flesje willen ontwerpen zeg ik onmiddellijk ja.’

Meer over