Jubileumexpositie Saatchi op voorhand al controversieel

Over zijn kunstsmaak kan worden getwist, maar zijn genie als marketeer is onomstreden...

Reclamegoeroe Charles Saatchi heeft van het jarig bestaan van zijn galerie aan de Theems een even groot evenement kunnen maken als de opening in 2003. Vandaag opent in de Saatchi Gallery de expositie New Blood met werk van 24 veelal nieuwe kunstenaars, onder wie een voormalige lijfwacht, een ex-stripteasedanseres, een pottenbakkende travestiet en een tatoeder. Op voorhand is er al zoveel over geschreven dat iedereen het ook zelf wil gaan zien.

Zo zond Damien Hirst een van de eerste BritArt-kunstenaars die door Saatchi op een voetstuk werd geplaatst maar later gebrouilleerd raakte met de superverzamelaar op het laatste moment toch een nieuw werk in voor de speciale expositie: het van miljoenen dode vliegen gemaakte The Cancer Chronicles.

Veel meer publiciteit nog trokken de rellen rond een van Saatchi's nieuwe sterren, de 26-jarige Stella Vine. Vine liep als tiener weg van huisen had een tumultueuze carri als actrice, serveerster en stripteasedanseres voor ze het penseel ter hand nam.

Saatchi kocht onlangs twee werken van haar voor zeshonderd pond (900 euro) elk. Beide schilderijen leidden tot grote controverse. Het ene schilderij is van prinses Diana met het opschrift Hi Paul I'm scared . Terwijl er bloed uit haar mond stroomt, roept ze om de hulp van haar butler. Het andere schilderij is van de in 2000 aan een overdosis overleden hero-verslaafde Rachel Whitear, wier lijk juist deze week werd opgegraven voor een nadere autopsie. De ouders van het meisje riepen Saatchi op het werk op dit moment niet te exposeren, maar Vine weigerde het schilderij terug te trekken. 'Het is een heel belangrijk werk voor mij. Het komt helemaal vanuit mijn binnenste', zei ze.

Vine is niet alleen door de kunstelite in de armen gesloten , maar ook door de boulevardbladen. In 2001 trouwde ze naar eigen zeggen voor het geld met de kunstenaar Charles Thompson die juist een felle campagne tegen conceptuele kunst voert. 'Ik wilde niet meer strippen en het aanbod van 20 duizend pond was te mooi om te laten liggen', zei ze. Sinds de golf van publiciteit is de waarde van haar werken verveelvoudigd.

De Saatchi Gallery, ondergebracht in de oude County Hall aan de zuidoever van de Theems , is in het eerste jaar een enorm succes geworden. Liefst 600 duizend Britten en toeristen betaalden ieder 8,50 pond (13 euro) om de verzameling van extravagante BritArt-kunst vervuilde onopgemaakte bedden, van rattenlijken opgetrokken pilaren en op sterk water gezette dierenlijken te zien.

Meer over