Jorritsma rijdt zichzelf klem met pooierbak

'Als minister wil ik graag veel naar de mensen toe. Dat doe je dan, maar met de huidige regels zijn we bijna gedwongen een onaantrekkelijke auto te kiezen', aldus minister Jorritsma in de Volkskrant van 11 november....

Wagentjes

Natuurlijk: de gewone mensen (en dan vooral bijstandstrekkers en andere minimalen) die zij zegt zo graag te ontmoeten, kijken met uitpuilende ogen naar die armzalige wagentjes van de ministers en spreken er schande van dat de kabinetsleden zich zozeer moeten behelpen.

En Den Haag maar niet begrijpen dat steeds meer mensen zich van de politiek afkeren.

MOLENHOEK H.A. Bollen

Honneurs

Jorritsma heeft met haar uitspraken - 'Mag een minister alsjeblieft in net zo'n dure auto rijden als de eerste beste pooier van Amsterdam' - in onze buurt heel wat problemen veroorzaakt. In een snel bijeengeroepen buurtvergadering is de door ieder gedeelde angst besproken dat zij de komende weken heel wat modder over zich heen zal krijgen van niet-begrijpende burgers.

Daarom is unaniem besloten haar te verzekeren dat, mocht zij een keer onze kant opkomen bij haar bezoeken aan de gewone burger, wij bereid zijn om haar ook in haar auto van 95 duizend te ontvangen met dezelfde honneurs en feestelijkheden alsof het een gewone Amsterdamse pooier betrof.

OOSTZAAN H.J.M. Teunen

Realiteit

Wie het salaris van een Kamerlid 'geen vetpot' vindt en een auto van een ton ongeschikt voor het vervoer van ministers, heeft elk gevoel voor de realiteit verloren.

Misschien toch wat meer naar de 'gewone' mensen toe?

AMSTERDAM F.J. Dijk

Sexbaas

Voor mij is het een logische zaak dat een minister beschikt over een dienstauto met chauffeur. Een minister maakt nu eenmaal wat meer kilometers dan de modale Nederlander en heeft een chauffeur omdat er tijdens de rit iets anders wordt gedaan dan naar buiten kijken; voorbereiden op een debat, speeches, openingen en noem maar op.

Veel, heel veel 'huiswerk' gebeurt in de auto. Dit kan natuurlijk alleen als er een beetje comfort in de auto is en voldoende binnenruimte. Een minister heeft verder ook een zekere status als lid van de regering.

Wat mij echter heeft gestoord aan de uitspraak van Jorritsma is dat zij een vergelijking maakt tussen ministers en. . . pooiers! Wat is dit voor wartaal? Sinds wanneer oefent een minister een gelijksoortig beroep uit als een sexbaas?!

EINDHOVEN A. van Werkhoven

Vergelijking

Verschil in inkomsten mag er best zijn, maar wanneer een politicus alleen al bijna tien keer zoveel verdient als iemand met een minimum inkomen en nog vindt dat dat niet genoeg is, dan gaat voor mij de vergelijking met de pooiers niet alleen op waar het de auto betreft.

MONNICKENDAM

Trees Blankennagel

Voorbeeldfunctie

Waarom kiest minister Jorritsma pooiers als referentiegroep? Als je zo redeneert heeft een Kamerlid niet alleen recht op een poenige auto, maar ook op een draagbare telefoon, kostbare tatoeage, ghettoblaster, sexy begeleidster enzovoorts.

Impliciet erkent ze met haar vergelijking het pooierdom als groep van maatschappelijk geslaagden, die een voorbeeldfunctie vervult.

LAREN Rein v.d. Woude

Oligarchie

Na lezing van het interview met minister Jorritsma bekruipt mij wederom het gevoel dat de Haagse Oligarchie een uiterst ver van de kiezers afstaand zootje is.

AMSTERDAM D. te Slaa

Klein detail

Minister Jorritsma vergeet één klein detail; die pooier betaalt zijn auto wèl zelf.

WEERT Fred Opdam

Dikke bak

Minister Jorritsma wil een duurdere auto, zodat zij zich kan meten met het criminele circuit. Die rijden tenslotte in een dikke bak gesubsidieerd door de overheid (zie parlementaire enquête).

Wat is er mis met een auto van 94.950 gulden; start die 's morgens niet, hapert de motor, is hij te klein voor een parkeerplek, slaat de motor af in de file?

Of is het NS-station bij Jorritsma in de buurt ook net gesloten?

NUTH Daan Baaij

Fatsoen

De oorspronkelijke betekenis van het woord 'minister' is dienaar.

Mag ik van de ministers van mijn land verwachten dat zij erop uit zijn het land te dienen? Dat zij aan die dienstbaarheid hun 'fatsoen' ontlenen? Dat zij niet door middel van dit ambt hun eigen status nastreven? En al helemaal niet dat zij die status trachten op te vijzelen door het blik waarmee zij zich verplaatsen.

ABCOUDE M.E. Schouten

Zelf rijden

Misschien moet onze minister zich realiseren dat zij haar geld eerlijk verdient en dat zij een chauffeur heeft, terwijl die pooiers allemaal zelf rijden.

Ook bij een paars kabinet kan het geld op.

LANDSMEER Leo van der Geest

Steunpilaren

Volkomen begrijpelijk dat onze bewindsvrouw, geroemd om haar sociale intelligentie, haar status probeert op te krikken tot het niveau van pooiers. Zij behoren immers tot de steunpilaren van de samenleving, waar we het volgens haar partij van moeten hebben: zelfstandige ondernemers, marktgericht en innovatief, met een verheven arbeidsmoraal.

BEILEN E. Arnolds

Geheim lijstje

Ha! We hebben er weer een sprookje bij! Volgens de minister van Verkeer en Waterstaat rijd je goedkoper in dure auto's dan in goedkopere 'want met een hogere aanschafprijs betaal je een veel lagere kilometerprijs en is de inruilwaarde ook veel hoger'.

Zou er op het ministerie soms een geheim lijstje bestaan van dure wagens die goedkoper rijden dan gewonere? En zou dat dan misschien mogen worden gepubliceerd? Fijn voor alle automobilisten. ANWB en Consumentenbond zullen er ook heel nieuwsgierig naar zijn, want zij houden de autokosten nauwgezet bij.

Uit de Consumentengids van oktober 1995: het goedkoopst rijdt de Suzuki Alto GA met 584 gulden per maand (waarvan 207 afschrijving). De kroon spant de Saab 900 2.0 16 inj. met 1787 gulden (waarvan 948 afschrijving). Duurdere modellen dan de Saab, waaronder die van ministers en zekere Amsterdammers, zijn niet onderzocht.

Kan ook niet, want die staan dus op dat geheime lijstje van Jorritsma.

HILVERSUM G. Hupkes

Statuswagentje

Sinds wanneer is 94.950 gulden niet te veel voor een auto? Ook voor 60 duizend gulden kun je nog een heel aardig statuswagentje kopen.

ZEEVANG J.W. de Vries

Goede doel

Het werd mij opeens duidelijk waarom de gewone man geen kerstkaartje meer mag versturen 'vanwege het milieu': minister Jorritsma wil duurdere auto's!

Is úw Haagse pooier al langs geweest om het geld voor dit 'goede' doel te incasseren?

GRONINGEN G. K. Jonkers

Aan den lijve

Het is goed dat ministers, met name degenen die besluiten over verplaatsingen van de burgers, eens zelf aan den lijve ondervinden wat files, treinvertragingen et cetera zijn.

Een OV-jaarkaart met daarnaast een veel goedkopere auto met beperkt aantal jaarkilometers lijkt mij een beter idee. Dit is bovendien veel goedkoper, ook op de lange termijn, dan een auto van over een ton die zogenaamd meer inruilwaarde heeft.

VELP Klaas van Ditzhuyzen

Ongepast

Ofschoon ik geen adept ben van de VVD, was tot nu toe het optreden van minister Jorritsma voor mij acceptabel, aardig en to the point.

Maar in een maatschappij waar velen de eindjes niet of nauwelijks aan elkaar kunnen knopen, is het ongepast luxere auto's te willen bekostigen uit belastinggelden.

ROTTERDAM A. Schellenberg

Wat sneu

Volgens Jorritsma hebben de kamerleden het niet breed. Vooral de éénverdieners niet. Gut wat sneu!

Zij wil dat ze flink wat opslag krijgen. Minstens 10 procent.

En wanneer je bij politie of brandweer werkt? Of als je voor de klas staat? Wat mag je dan krijgen?

Kom op heren fractieleiders, hier valt wat uit te leggen!

GOIRLE Hans Spijkers

Zwevend

Mocht Jorritsma's appèl inderdaad succes hebben, dan zou ik haar de Citroën XM Exclusive willen aanraden. Belangrijkste pluspunt is dat het gevaarte beschikt over Citroëns onovertroffen hydractieve veersysteem, hetgeen inhoudt dat iedere oneffenheid in het wegdek feilloos wordt geabsorbeerd door de daartoe aanwezige gasgevulde veerbollen.

Daarmee zal deze nieuwe gemotoriseerde aanwinst het de minister mogelijk maken om ook in de auto zwevend door het leven te gaan.

DEN HAAG J.D. Albarda

Visie

Dacht ik toch dat politici in Den Haag zaten, niet om zich (duur) af en aan te laten rijden, als wel om er te zijn met een bevlogen visie op de noden van de medemens.

Heb ik het al weer mis.

UTRECHT Joke Streefkerk

Te dure auto

Laat Jorritsma maar indruk maken met haar beleid, in plaats van met haar te dure auto en salaris.

VUGHT Philo Wagner

Landsbelang

Mag ik Jorritsma veel succes toewensen met haar lobby voor een nieuwe dienstauto, want gefrustreerde ministers kunnen we niet gebruiken; dat is zeer schadelijk voor het landsbelang.

PURMEREND Carla de Jager

Armoede

Laat Jorritsma toch eens nadenken voordat ze met dergelijke berichten naar buiten komt.

Eerst de koningin laten zeggen dat er armoede is in Nederland, dan weer tot de orde van de dag overgaan en uitkijken naar een dure representatieve auto.

DIEMEN Freek Jollie

Hoogmogenden

Laten wij minister Jorritsma toch steunen in haar strijd tegen de verpaupering der hoogmogenden. Zij heeft een pooierbak dik verdiend.

AMSTERDAM J. v.d. Meiracker

OSM

Het stoort mij niet dat minister Jorritsma in een nog poeniger auto wil rijden dan de eerste de beste pooier. Dat betekent alleen dat ze nooit bij osm zal horen.

AMERSFOORT D. v.d. Veen

Fouten herstellen

Natuurlijk moet iedereen in Nederland de kans krijgen zijn fouten te herstellen.

Ik ga er dan ook van uit, daar Jorritsma ook het vertrouwen in de democratie wil behouden, dat zij haar woorden en public zal terugnemen, waarbij zij verklaart dat zij op het moment van haar uitspraken niet helemaal toerekeningsvatbaar was, omdat een normaal denkende minister zich er van bewust is zo'n hilarische uitspraak niet voor haar volk te kunnen rechtvaardigen.

AMERSFOORT M. Tode

Karig honorarium

Minister Jorritsma geeft geen blijk van een al te groot logisch redeneervermogen als zij aan de ene kant bepleit dat het parlementariërs zou moeten worden toegestaan duurdere auto's te rijden en aan de andere kant mensen wil doen geloven dat het maar moeizaam rondkomen is van het karige honorarium.

UTRECHT P.J. Francke

Aanbod

Aangezien minister Jorritsma liet weten niet tevreden te zijn met haar dienstauto van bijna een ton, wil ik langs deze weg haar het volgende aanbod doen: zij mag haar simpele Fordje hier komen omruilen voor mijn exclusieve directiewagen.

Ik begrijp haar wel, ik rijd namelijk ook liever niet een Ford Scorpio; vóór je het weet word je aangezien voor de vertegenwoordiger die de rekken snoep in het tankstation komt aanvullen. En dat terwijl je alleen maar een tankstop maakte, op weg naar een zoveelste topontmoeting.

Nee, in mijn directiewagen heb ik daar geen last van, integendeel. Ik oogst bewonderende blikken door niet in zo'n duizend-in-een-dozijn-lease-auto te rijden. En in de ochtendspits op de A 12 is herhaaldelijk gebleken dat ik sneller ben dan het duurste type Duitse sportwagen. Tevens bestaat de mogelijkheid minstens een kuub paperassen aan werk mee te nemen, dit lijkt me ruim voldoende voor een langdurig verblijf op het randstedelijk wegennet.

De enige minpuntjes zijn misschien dat GSM-telefonie boven de 60 kilometer per uur wat problematisch is vanwege het motorlawaai èn dat het een tweezitter betreft. Jorritsma moet dus òfwel naast de chauffeur plaatsnemen, òfwel zelf het stuur ter hand nemen. In het laatste geval schaart zij zich onder de èchte captains of industry; Philips-topman Timmer rijdt tenslotte ook het liefst zèlf zijn Jaguar.

Kortom: minister Jorritsma, schroom niet, maar kom dat Fordje even omruilen voor mijn bestel-Eend. Ik heb hier de mogelijkheid om uw auto om de hoek te parkeren, dus voor de buren hoef ik mij dan nergens om te schamen.

WAGENINGEN Gerard Guiking

Meer over