Jongeren op Facebook niet langer beschermd

Minderjarigen kunnen vanaf nu alle informatie die ze op Facebook zetten met iedereen delen. Tot op heden bescherm-de het sociale netwerk zijn gebruikers tussen de 13 en 17 jaar met een aantal restricties waardoor alleen vrienden of 'vrienden van vrienden' foto's, berichten of profielinformatie van de minderjarigen konden zien.

AMSTERDAM - Met het wegnemen daarvan hoopt Facebook tieners binnenboord te houden die weglopen naar andere sociale media als Instagram, Tumblr, Kik Messenger en SnapChat.

De timing van deze verandering lijkt in het geval van Nederland ongelukkig. Vorige week werd bekend dat Frank R. uit het Brabantse Cuijk ervan verdacht wordt in acht jaar tijd driehonderd jonge meisjes misbruikt te hebben via internet. Als profielinformatie en foto's openbaar zijn, is het voor potentiële digitale kinderlokkers makkelijker om iemand te benaderen.

Toch zegt Facebook in een verklaring de privacy van tieners 'heel erg serieus' te nemen. Daarom zorgt een andere nieuwe aanpassing ervoor dat bijvoorbeeld een nieuwe foto die een 15-jarige online zet, niet automatisch zichtbaar is voor alles en iedereen. Wil de gebruiker dat wel, dan wordt hij of zij tot twee keer toe gewaarschuwd.

'Tieners horen tot de handigste mensen die sociale media gebruiken', licht Facebook de aanpassing toe. 'En of het nou gaat om burgerlijk engagement, activisme of hoe ze denken over een film; ze willen gehoord worden. Dus hebben vanaf vandaag mensen tussen 13 en 17 ook de keuze om publiekelijk te delen'.

Een Amerikaanse privacywaakhond, het Center for Digital Democracy (CDD), is niet te spreken over de wijzigingen. 'Facebook is oneerlijk tegenover ouders en tieners', zei directeur Jeff Chester van CDD in een reactie tegen de Los Angeles Times. 'Facebook claimt dat ze hun meer opties geeft om hun privacy te beschermen. Maar de realiteit is dat ze de informatie van een tiener toegankelijker maken nu ze de optie hebben om publiekelijk te delen.'

Liesbeth Hop van Stichting De Kinderconsument denkt daar anders over. 'We houden onszelf voor de gek als we denken dat we kinderen kunnen afschermen. Ze zijn heel handig en zeggen gewoon dat ze 18 zijn, dan zijn er geen restricties meer; er zitten al heel veel kinderen van 13 op Facebook.' Met de nieuwe instellingen waarbij er standaard alleen met vrienden gedeeld wordt tenzij de gebruiker anders beslist, creëert Facebook juist een verantwoorde omgeving waarbinnen kinderen ervaring kunnen opdoen, vindt Hop. 'Maar dan moet Facebook dat wel zo houden en niet later veranderen.'

Het neemt niet weg dat Hop de potentiële gevaren van het openbaar maken van foto's en berichten ziet. 'We moeten wel gaan regelen dat er opvoeding en educatie komt voor jongeren op sociale media. Mediawijsheid moet onderdeel worden van het lespakket. Toen het verkeer drukker werd, gingen we verkeersles geven; datzelfde moeten we nu gaan doen met sociale media.'

Huub Nelis, co-auteur van het boek Puberbrein binnenstebuiten en oprichter van Young Works, een bureau voor jongerencommunicatie, sluit zich bij Hop aan. 'Ik denk dat we dat risico niet moeten overschatten. Jongeren gaan niet massaal hun profielen delen met mensen buiten hun vriendenclub. En als ze dat wel doen, gaan ze daar niet meteen naaktfoto's op zetten.'

Net als Hop pleit Nelis voor educatie en opvoeding. Niet alleen door scholen, maar ook door ouders. 'In deze fase van de ontwikkeling van de hersenen hebben jongeren een verlaagde impulscontrole: je schat risico's als minder heftig in. Jongeren weten heus wel dat een foto van je blote billen niet handig is, maar als je heel rebels met je blote kont tegen het raam van de voetbalkantine aan gaat staan, krijg je daar een beloning voor in de vorm van status en erkenning; die emotie telt zwaarder dan het risico dat die foto door de hele wereld gezien kan worden.'

Sociale media

1. Snapchat

Gebruikers kunnen elkaar foto's en video's sturen. De verzender bepaalt hoe lang de ontvanger het bericht kan zien, tussen 1 en 10 seconden. Daarna wordt het verwijderd van de telefoon van de ontvanger. Per dag worden wereldwijd 200 miljoen plaatjes gedeeld.

2. KIK Messenger

Min of meer hetzelfde als Whats-App: gebruikers sturen elkaar via een internetverbinding plaatjes, video's, tekeningen en berichten. Belangrijkste verschil met Whats-App is dat je je bij KIK niet met je telefoonnummer hoeft te registreren. KIK heeft wereldwijd 80 miljoen gebruikers, WhatsApp 300 miljoen.

3. Tumblr

Eigendom van Yahoo! en lijkt op Facebook. Gebruikers kunnen tekst, foto's en video's openbaar maken op hun blog, kunnen elkaar volgen en inhoud van elkaar overnemen. Heeft meer dan 300 miljoen maandelijkse bezoekers.

4. Instagram

Was tot 2012 de bekendste en grootste concurrent van Facebook. Facebook kocht de dienst vorig jaar voor 1 miljard dollar. Op Instagram delen 150 miljoen gebruikers foto's en video's met elkaar.

undefined

Meer over