John Cleese helpt drukke managers

'Waarom doe je je werk niet op je werk?', zegt een vrouw tegen haar in bed woelende echtgenoot die haar uit de slaap houdt....

Van onze verslaggever Peter de Waard

Met deze anekdote wilde de Britse acteur John Cleese gisteren in de Utrechtse Jaarbeurs voor vierhonderd managers duidelijk maken dat de meeste vergaderingen tijdverspilling zijn.

De Britse topkomiek John Cleese trekt de wereld rond als management-goeroe. Gisteren was hij even in Nederland, waar hij Nederlandse managers toesprak.

John Cleese (volgende maand wordt hij 60 jaar) is vooral bekend van de televisieseries Monty Python en Fawlty Towers en de film A Fish Called Wanda. Maar daarnaast maakte de 'leukste man ter wereld' sinds 1972 ook talrijke trainingsvideo's, die managers moeten aanzetten beter te functioneren. In de video's zet Cleese allerlei managementtypetjes neer die probleemloos kunnen concurreren met de befaamde hotelier Basil Fawlty.

Cleese zegt gefascineerd te zijn door het gedrag van mensen in organisaties. Daarbij is hij geïnspireerd door de gedragswetenschapper Robin Skinner, bij wie hij in therapie ging na zijn eerste scheiding. Daarna schreef hij samen met hem het boek Life and how to survive it.

- U bent nog actief als acteur?

'Zeker. Morgen ga ik naar de VS om nieuw materiaal op te nemen met het team van Monty Python. Op 9 oktober bestaat Monty Python dertig jaar en BBC2 zal daar een marathonuitzending van vier uur aan wijden. Verder heb ik een rol als ''R'' in de nieuwe James Bond.' - Beschouwt u uzelf naast acteur ook als management-goeroe?

'Nee. Ik heb daar ook geen opleiding voor gehad. Maar ik vind het wel leuk om die lezingen te geven. Eigenlijk vertel ik dingen die iedereen al weet. Ik help de mensen bij het opdiepen van die herinneringen door ze op mijn eigen manier in te kleuren.'

- Hoe bent u op het idee van de trainingsprogramma's gekomen?

'Na een ontmoeting met Sir Anthony Jay, een scriptschrijver bij de BBC. Hij had een programma van het Britse leger gezien, waarin de werking van een machinegeweer met humor werd uitgelegd. Als dát zelfs met humor kon, moest het ook mogelijk zijn om trainingsprogramma's voor managers met humor te brengen.'

- U schuift de vele managementtheorieën opzij en gaat weer terug naar de basisprincipes?

'Zo zou je het kunnen zeggen. Maar ik hoop daardoor niet te klinken als een dominee.'

- Een van uw belangrijkste boodschappen is dat managers de tijd moeten nemen bij het nemen van besluiten?

'Managers willen te graag tonen hoe besluitvaardig ze zijn. Daardoor worden veel besluiten overhaast genomen. De eerste vraag bij het nemen van een besluit is: wanneer? Elk besluit moet goed worden overdacht en elke optie moet worden overwogen. Pas daarna neem je het besluit.'

- Tijdsdruk is blijkbaar een probleem.

'Tijdsdruk is een van de grootste problemen in de moderne wereld. We hebben de laatste vijftien jaar allerlei tijdbesparende uitvindingen gedaan, maar het resultaat is dat we minder tijd hebben. Wat schieten we op met e-mail als we iemand moeten gaan bellen of hij of zij de e-mail heeft gelezen? Tijdsdruk is dodelijk voor de creativiteit.'

Meer over