'Jihad-hooligans' op ramkoers

Twee gematigde imams hebben aangifte gedaan van ernstige bedreigingen. In Nederlandse moslimgemeenschappen is 'een gevaarlijke polarisatie' aan de gang, zeggen ze.

AMSTERDAM - Niet alleen felle islamcritici zoals PVV-leider Geert Wilders worden in Nederland bedreigd, maar ook moslims die jihadreizen naar Syrië openlijk afkeuren. In Nederlandse moslimgemeenschappen is 'een gevaarlijke polarisatie' aan de gang, zeggen het Eindhovense CDA-raadslid en jongerenwerker Ibrahim Wijbenga en de Amsterdamse jongerenimam Yassin Elforkani.

Zelfs in moskeeën is de sfeer soms grimmig. Debatten over islam en democratie en de strijd in Syrië kunnen nauwelijks meer zonder beveiliging worden georganiseerd. Afgelopen vrijdag liepen in het Partycentrum Noord in Amsterdam zowel agenten in burgers als privébeveiligers rond bij een Syrië-debat, waarvoor ook radicale moslimjongeren waren uitgenodigd. Wijbenga paste de avond voor het debat een kogelvrij vest. Hij heeft het, vanwege de extra beveiliging, uiteindelijk niet gedragen.

Een van de radicale jongeren, die de bijeenkomst boycotte omdat hij niet met 'de leugenaar' Elforkani aan één tafel wilde zitten, had een surprise voor de jongerenimam bedacht. 'Een bosje brandnetels met de boodschap: voor de domme circusbeer die danst naar het pijpen van Den Haag en de AIVD', vertelde de jongen de Volkskrant-verslaggeefster.

'Een gek kan toeslaan'

Als hij van huis vertrekt om te gaan prediken of debatteren, is Elforkani nooit gerust op de goede afloop. 'Ik ben altijd blij als ik weer thuis ben', zegt hij. 'Ik kan de risico's niet helemaal inschatten. Maar je moet rekening houden met een gek die kan toeslaan.'

Ze hebben allebei aangifte gedaan van ernstige bedreigingen. Wijbenga kreeg, na publicatie van een twistgesprek in de Volkskrant waarin hij Syriëgangers en hun sympathisanten 'tikkende tijdbommen' noemde, een lading beledigingen over zich heen. Hij ontving ook een tweet van een roc-leerling met de zwarte vlag en een kalasjnikov. 'Je bent gewaarschuwd', was de boodschap. Op drie adressen waar Wijbenga geregeld vertoeft, zijn extra veiligheidsmaatregelen genomen.

Elforkani, die in zijn preken afstand neemt van de jihadgang, wordt op straat bespuugd en uitgemaakt voor afvallige, hypocriet, verrader. Op YouTube circuleert een in Syrië geschoten filmpje, waarin hij en een kritische Belgische imam (Taouil) worden aangevallen.

De jongerenimam plaatst deze ontwikkelingen in de context van de Arabische opstand. 'De salafistische (ultraorthodoxe, red.) groeperingen van pakweg tien jaar geleden zijn in de Arabische wereld niet meer dezelfde als die van nu. De ideologie van Al Qaida heeft andere, extremistischer groepen voortgebracht, die wereldwijd reële problemen veroorzaken. De strijd daar weerspiegelt zich ook in Nederland.'

Zelfs salafisten die kanttekeningen plaatsen bij de jihad in Syrië, zoals Suhayb Salam, worden onder vuur genomen. Suhayb, zoon van de imam die vlak na de moord op filmmaker Van Gogh de hand weigerde van toenmalig minister Rita Verdonk, roept op YouTube jongeren op de strijd in Syrië te mijden. Ze moeten zich beperken tot humanitaire hulpverlening, vindt hij.

Dat wordt hem niet in dank afgenomen. Suhayb, van Syrische afkomst, wordt verweten zijn volk in de steek te laten. Hij is een hielenlikker, hoogmoedig, laat zijn onderbuik spreken.

Wijbenga en Elforkani schetsen een beeld van een beperkte, maar groeiende groep geradicaliseerde jongeren die als een soort jihad-hooligans niet alleen virtueel een ramkoers kiezen, maar ook op straat en in moskeeën intimiderend bezig zijn. Het raadslid en de jongerenimam zijn lang niet de enigen die worden lastiggevallen.

In Utrecht werd de microfoon weggegrist van een kritische imam door een jongere met een baard, die woedend opstond en riep dat het verboden is achter zo'n huichelaar te bidden.

Kafir (ongelovige)

Vrijdag preekte Elforkani in Utrecht. Een jongere vroeg of het geoorloofd is ongelovigen een prettige Kerst toe te wensen. Elforkani: 'Ik heb uitgebreid onderzoek gedaan, antwoordde ik, het is een plicht. Wie dat niet wil moet elders gaan wonen.' Hij gebruikte het woord 'lullig' voor degenen die wel een kerstpakket accepteren, maar weigeren te wensen. Prompt werd hij uitgemaakt voor kafir (ongelovige).

Huichelaar, ongelovige, afvallige, voor de buitenstaander lijken dat onschuldige scheldwoorden. 'Maar in het kader van de Al Qaida-ideologie zijn ze heftig, bedreigend. Een ongelovige mag worden gedood', zegt Elforkani. Wijbenga: 'Ik kreeg een tweet: ik weet niet wat erger is, een kafir die zich voordoet als moslim en bij het CDA gaat om stemmen te winnen of Geert Wilders.'

Tegenwoordig word je geïntimideerd als je politiek actief en voor de democratie bent. Vorig jaar tijdens de verkiezingen kregen islamitische kandidaten het soms zwaar te verduren. Wijbenga: 'Bij een bijeenkomst in de Badrmoskee werd met water gegooid naar een imam en naar PvdA-kandidaat Marcouch. Radicale jongeren kondigden dat debat aan als 'De slag bij Badr'. Een voorleesmiddag met Groen-Links-kandidaat Tofik Dibi moest worden beveiligd.'

Ze hangen de vuile was bewust buiten, zeggen Wijbenga en Elforkani. Dat is niet zonder risico. Ze hebben lang geaarzeld. Wijbenga: 'Zie het als een wake-upcall. De gemeenteraadsverkiezingen zijn in aantocht. Veel moslims stellen zich verkiesbaar. Op internet beginnen de scheldpartijen gevaarlijke trekken te krijgen.'

Elforkani hoopt op meer steun uit de gemeenschappen en de politiek. 'We steken onze nek uit, maar weten niet hoeveel dekking we krijgen. Aan de rechterkant word ik gezien als fundamentalist, een wolf in schaapskleren. Radicalen schelden me uit voor afvallige. Dat doet wat met je.'

undefined

Meer over