Jazzanova heeft één doel: opwindende muziek

'In between', de nieuwe cd van Jazzanova, weerlegt het vooroordeel dat dj/producers lui zijn. Kwestie van je huiswerk doen, zegt Roscoe Knetschmann, een van de twee Nederlandse musici van deze Berlijnse band....

Van onze verslaggever Pablo Cabenda

Roskoe Kretschmann en Alexander Barck hebben goed gescoord vandaag. In de plastic tasjes zitten een zeldzame elpee uit de jaren zeventig van jazzweirdo Sun Ra en een gekopieerde cd van een collega-dj, New Music from Detroit. Het illustreert treffend de veelzijdigheid van Jazzanova: van klassieke jazzy grooves tot de samplecultuur uit de dance.

Jazzanova smeedt dat alles met liefde voor detail tot een naadloos geheel, ook weer op de gisteren verschenen cd In Between. Roskoe Kretschmann is producer en Alexander Barck is dj bij het zesmanscollectief uit Berlijn dat platen als basismateriaal gebruikt voor hun eigen producties.

Tot voor kort waren ze alleen actief als remixers die letterlijk alles uit de platenkast haalden om de nummers van bevriende bands en artiesten een ander geluid te geven. The Remixes 1997-2000, de neerslag van die activteiten, was een hit in loungekringen en bij iedereen die claimde bij de tijd te zijn. Alexander Barck: 'Remixes was eigenlijk onze stage. Een mooie periode om de taal van de studio te leren.'

Twee jaar duurde het voordat In Between gereed was. De laatste zes maanden werd elk aanvraag voor remixes buiten de deur gehouden. De tweede cd ging voor. Of eigenlijk hun allereerste. Want deze keer is het voor het echie. Op In Between staan eigen nummers gerecycled uit honderden en honderden samples. Het zijn subtiele werkjes vol gecompliceerde ritmiek, die de luisteraar vaak op het verkeerde been zetten.

L.O.V.E and you and I doet denken aan de sampledrift van dj Shadow, maar dan in nachtclubtempo. En in The One-Tet rapt rapper Capital A onverstoorbaar over een beat die er alles aan doet om niet op de tel terecht te komen. Barck: 'We wilden een nummer maken, waarbij deze keer de rapper zich heel strak houdt aan de maat terwijl de beat zich daaroverheen kronkelt .' Kretschmann: 'Het zit vol met dat soort invallen. We hebben ook heel veel naar Afro Cubaanse dingen geluisterd. Dat hoor je weer terug in die 6/8 maat in Hanazono.'

Jazzanova weerlegt daarmee het vooroordeel dat dj's/producers lui zijn. Toch zegt Kretschmann: 'Dat zijn de meesten ook. Die nemen een sampletje, gooien dat op een leuke beat en zetten er hun naam onder. Nee, je moet je huiswerk doen. Tot diep in de nacht bezig zijn met beats op maat knippen. En de muziek naar je hand zetten. Dat gedeelte is eigenlijk lopende-bandwerk als je niet voortdurend dat uiteindelijke doel voor ogen houdt. Opwindende muziek.'

Ironisch genoeg werd Jazzanova ten tijde van Remixes gezien als een van de exponenten van de niet zo opwindende lounge. Het genre deed misschien veel voor het Amsterdamse uitgaansleven, maar is volgens critici net zo prikkelend was als kijken naar structuurbehang. Barck heeft er vrede mee dat mensen liever, zoals hij het zegt, 'het label willen lezen dan naar de inhoud luisteren'.

Het lijkt alsof de term nu jazz, moderne jazz-fusion uit West Londen, nu weer op Jazzanova wordt geplakt. Barck: 'Nu jazz vandaag is morgen old jazz. Alles waar nu voor staat, komt erg snel in de sell out en is voor je het weet verdwenen.'

Barck heeft niets met al die namen, maar die scene in West Londen waardeert hij ook weer wel. 'Ze proberen het bewust underground te houden. Juist omdat ze bang zijn dat het commercieel wordt en zo zijn integriteit verliest. Maar dat hoeft ook niet altijd. Kijk naar mensen als Missy Elliott en The Neptunes die commercieel goed scoren en nog steeds spannende muziek maken.'

En waar zit Jazzanova? Juist, In Between, ertussen in. Vandaar de albumtitel. De kans dat ze doorschieten naar het commerciële circuit zit er voorlopig ook niet in. Barck: 'We hebben al aanbiedingen gehad van grote platenmaatschappijen, maar die willen ons als een traditionele act laten optreden. Maar negentig procent van onze muziek komt uit de computer. Ga je dan een beetje nep op het podium aan knoppen zitten friemelen? We hebben er nog voor de gein aan gedacht om van karton de grootste studio ter wereld op het toneel na te bouwen. Dan komen we op met zijn zessen. Stroboscoop, veel licht, veel geluid. En vervolgens drukken we alleen maar op het knopje play van de cd-speler.'

Meer over