Japanner spekt kassen makers luxe-artikelen

Fabrikanten van luxe-artikelen profiteren volop van de economische groei. Vooral Japanners kopen zich suf aan handtasjes van Luis Vuitton en champagne van Moet & Chandon....

LVMH, verwikkeld in een vertwijfelde overnamestrijd met Gucci, maakte vrijdag een winststijging van 18 procent over de eerste helft van het jaar bekend. De maker van Christian Dior-parfums en Givenchy-mode boekte een winst vóór belasting en vóór de betaling van goodwill van 309 miljoen euro (680 miljoen gulden).

Eerder deze week meldde Gucci dat de winst in het tweede kwartaal bijna was verdubbeld. Het Italiaanse modehuis verdiende 76,4 miljoen dollar (152,8 miljoen gulden). Een van de grootste inkomstenbronnen was de rente die Gucci trok op de 2,9 miljard dollar die de nieuwe Franse partner Pinault-Printemps-Redoute in het bedrijf stak. Pinault wil dat Gucci daarmee 's werelds op twee na grootste fabrikant van luxe-artikelen wordt.

Ook Gucci profiteerde van de Japanse honger naar peperdure merkartikelen. De verkopen in Japan, waar het Italiaanse bedrijf een vijfde van zijn omzet behaalt, stegen in het tweede kwartaal met 18 procent. Hermes International, in sommige kringen bekend om zijn naar de actrice Grace Kelly vernoemde Kelly-tas, meldde vorige week een winstgroei van 33 procent in de eerste helft van het jaar. Dit Franse bedrijf boekte een halfjaarwinst van 46 miljoen euro (ruim 100 miljoen gulden).

Behalve Japanners deden Amerikanen en Europeanen zich tegoed aan luxegoederen. Hermes' omzet in Azië nam 14 procent toe, in Noord- en Zuid-Amerika met 17 procent en in Europa met 8 procent. Maar bestuursvoorzitter Gilles Duval van Hermes stelde dat ook Hongkong meer uitgeeft aan dure artikelen als leren tassen en schoenen.

De verkopen van de verschillende producten die LVMH - 's werelds grootste fabrikant van luxe-artikelen - voert, verschilden overigens sterk. Zo werd er vooral veel meer parfum verkocht: de afzet steeg 45 procent. Wijn en champagne deden het met een omzetstijging van 39 procent ook goed. Leer en mode brachten 15 procent meer. Alleen de afzet van cognac en sterke drank zakte iets terug. Verlies leed LVMH op zijn winkels en tax-free-verkopen.

LVMH had graag Gucci gekocht. Het zag zijn belang in Gucci evenwel zakken van 34,4 procent tot 21 procent doordat Pinault Gucci te hulp schoot.

Meer over