It couldn't get any worse

Aan welke eisen moet een slogan voldoen om consumenten te verleiden? Is het goed als reclame in je hoofd blijft rondzingen?...

'Al jaren schiet mijn doorgaans zo rustige haardos recht overeind bij het zien van de tv-commercial van snoepfabrikant Haribo. Onbegrijpelijk is de keuze voor de slogan ''Haribo maakt kinderen blij, volwassenen horen ook daarbij!'', een gebrekkige vertaling van de Duitse versie ''Haribo macht Kinder froh und Erwachsene ebenso!'' Aldus Sjors Hartman, die reageerde op de vraag van 'Sla uw Slag & Win een Zin!' welke reclameslogans aan vervanging toe zijn.

'''Sisi No Bubbles. Je kunt geen dorst genoeg hebben. . .'' Deze zin zegt dat je wel héél erge dorst moet hebben voor dat spul een beetje te drinken is', meent Willemijn de Lint. Over 'Je woont lekkerder in een SNS-hypotheek' schrijft Jan Masselink: 'Ik ken niemand die in een hypotheek kan wonen. Het had dus moeten zijn: Je woont lekkerder met een SNS-hypotheek. Maar dat is ook onzin, want het is algemeen bekend dat je nog lekkerder woont zonder hypotheek.'

Lezer Rijk Willemse heeft onderzoek gedaan naar de slagzinnen van gemeenten. De meest onleesbare is die van het plaatsje Mill: 'Bezoek Mil(l)ieu bewust.'

Fedor Heida komt nog even terug op 'Let's make things better'. Hij wijst op het fragment uit het Beatles-nummer dat door Philips wordt gebruikt: 'You've got to admit it's getting better / It's getting better all the time.' De volgende regel is in de commercial niet te horen, maar veel mensen zullen hem er ongetwijfeld bij denken: 'It couldn't get any worse.'

Uit de lezersreacties blijkt dat een slagzin vaak niet los te zien is van het spotje of de advertentie als geheel. De kreet 'Even Apeldoorn Bellen' was nooit zo'n succes geworden zonder de filmpjes waarin zich rampzalige situaties voordoen. Jurylid Aad Muntz, destijds bij Centraal Beheer verantwoordelijk voor deze campagne, herinnert zich nog goed hoe moeilijk het was om 'Even Apeldoorn Bellen' erdoor te krijgen. 'Als zoonlief een lichtbak had ingegooid, zouden de ouders denken dat dat niet zo erg was, ze zouden gewoon even hun verzekeraar bellen. Apeldoorn beviel evenmin; waarom niet gewoon Centraal Beheer? En bellen was ook een probleem, want er werd al zoveel gebeld. Al met al vond de directie het een uitstekende campagne. Er waren tenslotte maar drie woorden fout.'

'Het allerdringendst aan vervanging toe lijkt mij het oubollige en nietszeggende ''Komt tijd, komt Grolsch''', e-mailde 'hanoy'. Bedenk een alternatief voor deze slagzin van het biermerk Grolsch. De jury selecteert uit de inzendingen de beste vondst.

Meer over