Is er een deltaplan voor V&D?

Het grootwinkelbedrijf weet het niet meer. De retailgoeroes des te beter. 'V&D heeft een deltaplan nodig', zei deskundige Paul Moers maandag op RTL Z.

Cor Molenaar, schrijver van het boek Red de Winkel, riep op BNR dat 'anorexia-management V&D niet gaat redden'. 'Dus je moet je op andere aspecten focussen.' Henk Volberda, hoogleraar, retaildeskundige en binnenkort ook met een boek, vertelde op het NOS Journaal dat 'warenhuizen zonder onderscheidend vermogen het afleggen tegen de speciaalzaken en prijsbrekers'.

Gek genoeg hebben de commissarissen van Vroom & Dreesmann niet overwogen om dit driemanschap van geniale wonderdoeners aan het roer te zetten. In plaats daarvan moet John van Ent, die er niet in lijkt geslaagd de Etam Groep uit de rode cijfers te halen, een klus klaren die even onmogelijk lijkt als Bonnie St. Claire van de drankverslaving af te helpen of FC Dordrecht voor degradatie te behoeden.

De beste stuurlui staan aan wal. Waar ze het allemaal niet over hebben, zijn de miljarden dieprivate-equity-eigenaren onder leiding van superboef KKR hebben uitgepond bij het te gelde maken van het voormalige Vendex KBB en de tientallen miljoenen die daarbij als bonussen bij diens bestuurders bleven hangen. Maar van financiën hebben retailgoeroes geen verstand.

PaulMoers predikt een revolutie. 'Er moet een antwoord komen op ketens als Zara en H&M. Je moet je winkels op een andere manier inrichten. Je moet ook een anderproductportfolio hebben. H&M biedt mooie kleding tegen een lage prijs. Zoiets moet V&D ook doen.' Volbeda weet het al: 'Binnen vijf jaar bestaat V&D zo niet meer.'

Hij is niet de eerste. In 1992, in 1997 en in 2003 voorspelden retailgoeroes al dat V&D binnen vijf jaar niet meer zou bestaan. Uiteindelijk bestaat V&D nog en zijn die retailgoeroes met pensioen of liggen in het graf.

Anton Dreesmann noemde het exploiteren van een warenhuis in de jaren zeventig al 'het bestijgen van de dalende roltrap'. Daarom tuigde hij zijn winkelbedrijf op met allerlei nieuwe loten (uitzendbureaus, onderwijsinstellingen, banken) die voldoende geld zouden binnenhalen om de familie-erfenis overeind te houden.Het oorspronkelijke warenhuis moest in stand blijven omdat het verdwijnen van V&D dodelijk zou zijn voor de binnensteden.

Uiteindelijk is het hele concern ontmanteld en zijn de brokstukken in handen gekomen van bedrijvenhandelaren die er mooie sier mee maakten en managers die deden wat de goeroes in hun 'doorwrochte analyses' voorspelden: de revolutie prediken, de winkels anders inrichten, het productportfolio veranderen en de jongeren proberen aan te spreken. Om nog eens met een deltaplan aan te komen is even zinloos als het aanleggen van een tweede stormvloedkering in de Oosterschelde.

Als 5,8 procent salaris moet worden ingeleverd, zouden de ongevraagde adviesgevers in de media de eersten moeten zijn.

Reageren?

Meer over