Is de elektrische Tesla de toekomst?

In het jaar 1900 reed een elektrische tweezitter van de Franse autofabrikant Bouquet, Garcin & Schivre (BGS) op één volle accu 290 kilometer. Elon Musk, een soort Californische Victor Muller die zelfs auto's door een buizennet van San Francisco naar Los Angeles wil schieten, heeft een Tesla Model S op de markt gebracht die 335 kilometer haalt. Dat is 45 kilometer per accu verder in 113 jaar - geen geweldige doorbraak.

Tesla opent deze week een assemblagehal in Tilburg en zou, vrijwel zeker om fiscale redenen, zijn hoofdkantoor in Amsterdam willen vestigen. De beurskoers van Tesla is sinds april al verdrievoudigd. Elektrische auto's zijn hot.

Ondernemers horen het voordeel van de twijfel te krijgen, maar vooralsnog lijkt de Tesla eerder een droom voor speculanten dan voor mensen die de CO2-uitstoot willen verminderen. Ten eerste kost een Tesla Model S vanwege de loeizware en peperdure accu 70 duizend euro. De doelgroep bestaat daarmee vooral uit autobezitters die in een statusobject willen toeren. En daaronder zal deze sedan niet snel horen.

De geschiedenis is leerzaam. Op de allereerste autosalon van Parijs in 1899 overheersten de elektrisch aangedreven auto's. Een daarvan was een taxi die in New York reed: de Eloctrobat van de Electric Vehicle Company. De meeste konden zo'n 70 kilometer halen voordat een oplaadpunt moest worden gezocht, net als de huidige Renault Twizy. Tien jaar later waren alle fabrikanten failliet. De elektrische auto had het moeten afleggen tegen de benzineauto. General Motors werd de autogigant.

Nu maakt de elektrische bolide weer een comeback, vooral omdat die minder belastend zou zijn voor het milieu en daardoor fiscale voordelen geniet. Elke autofabrikant die zichzelf serieus neemt, is ermee bezig. Zelfs de fabriek van Saab die Muller niet aan de praat kreeg, gaat elektrische auto's produceren: de Saab 9-3.

Maar het manco van honderd jaar geleden is niet verholpen: afstandsangst. Net als toen zijn automobilisten bang ergens te stranden omdat de kachel te hoog staat en de accu heeft leeggetrokken. Daarom wijken veel mensen uit naar een hybride. Maar die is nauwelijks milieuvriendelijker dan de zuinigste benzineauto's van deze tijd, zoals de Fiat 500 of de Kia Picanto.

Of elektrische auto's milieuvriendelijker zijn, hangt puur af van de omstandigheden. Als de accu's worden opgeladen met in kolencentrale gewonnen energie is de uitkomst ineens heel anders dan wanneer dat gebeurt met zonne-energie. Als andere zaken worden meegeteld - zoals het feit dat het meer energie kost de grondstoffen te winnen voor de fabricage van elektrische auto's - is het inruilen van de benzineauto voor een elektrisch vehikel even groen als het tanken bij Shell in plaats van Esso.

Als de klok een eeuw vooruit wordt gezet is de kans net zo groot dat een superzuinige benzineauto de strijd wint als een elektrische auto. Mogelijk reist iedereen wel door het buizennet van Musk.

Reageren?

p.dewaard@volkskrant.nl

undefined

Meer over