Irritantste reclame niet irritant genoeg

Conceptmaker Scato van Opstall bespreekt om de week geslaagde en minder geslaagde communicatiepogingen van merken en instanties.


De Leden Leeuw.

Consumentenprogramma Kassa bedacht de Loden Leeuw, als tegenhanger van de Gouden Loeki en 431 andere prijzen voor goede reclame, vooral uitgereikt door reclamemakers en hun opdrachtgevers aan zichzelf. De Loden Leeuw is power to the people en zo hoort het. Mijn kinderen gingen er speciaal voor zitten, met kousenvoeten op de bank, want dat is lekker als je kromme tenen in het vooruitzicht hebt. Maar die kwamen niet. Kun je eindelijk de slechtste laten winnen, blijken 100 duizend Kassa-kijkers geen goede slechte smaak te hebben. Of hoe zeg je dat.

De eerste Loden Leeuw ging naar vergelijkingssite hoyhoy.nl. Hoyhoy doet erg z'n best om op te vallen met een peperdure computeranimatie. Als Sprechhunde gebruiken ze een roedel luiaards, dieren die denken dat het hier Australië is en omgekeerd, want ze hangen altijd ondersteboven. Net als het hoyhoy.nl-logo, dat zowel horizontaal en verticaal gespiegeld is en toch leesbaar blijft - best knap. De luiaards van hoyhoy spreken plat Amsterdams. Waarschijnlijk een 010-geintje van een hardwerkende Rotterdammer, hoewel het reclamebureau in Amstelveen staat en niet in Capelle aan den IJssel. De hamvraag: zijn die luiaards echt zo irritant? Eerder vreemd. En misschien niet zo effectief, want net als je gewend bent aan het idee dat je naar Albert Cuyp-luiaards kijkt, is de boodschap alweer voorbij. Geen idee waar het over ging, als ik eerlijk ben.

De pr-dame van hoyhoy, die zuur werd toegesproken door mevrouw Hertsenberg, kon nog net vertellen dat de diertjes ook genomineerd waren voor de Gouden Loeki. Dat kan alleen als er genoeg mensen zijn die ze oprecht leuk vinden. Een kilo lood is even zwaar als een kilo veren, denk ik dan.

De tweede Loden Leeuw, voor de commercial met de irritantste BN'er, was ook al een verrassing. Die ging naar de firma AllSecur, een budget autoverzekeraar. Oké, geen hoogstandje qua idee. Na een heel dikke joint kwam het creatieve team op het idee twee rallyrijders een bieb binnen te laten rijden, alwaar ze een supervoordelige autopolis geven aan een non-descripte bibliothecaresse in keurige kokerrok. Als ze met hun raceauto weer wegrijden, vallen er een paar boekenkasten om. Reclame-reclame, dertien in een dozijn. Niet voor de Kassa-kijkers, o nee. Die zagen twee gemotoriseerde jihadisten onze Vaderlandse Literatuur aanvallen. Crossen door een bed violen. Rem-sporen in Bonita Avenue. Lieve Kassa-kijkers, het is maar een filmpje. Het is niet echt gebeurd, die scheurpartij in de gemeentebibliotheek van Trutteschudderveen. Tijdens de opnamen zijn er geen boekenwurmen gestorven of anderszins gemaltraiteerd, dat beloof ik jullie.


De Loden Leeuw-winnaars, racetweeling Tim en Tom Coronel, zaten voor de Paris-Dakarrace in Zuid-Amerika (ze hadden kennelijk geen atlas uit die bieb meegenomen). Ze reageerden daarom met een videobericht. Dat bleek zo'n spontaan, sportief en vooral vrolijk filmpje dat de Loden Leeuw voor irritantste bekende Nederlander met een enorme plons in het water viel. Doe mij ook zo'n leuke tweelingbroer! En geef die Loden Leeuwen volgend jaar weer aan echt irritante commercials.

Meer over