'Investeer in leerproces reguliere lessen'

MENNO VAN HALEMDOCENTENBEGELEIDER en NIJMEGEN

Na twee weken blokken alsnog over, stond in de krant (Ten eerste, 13 juli). Bijspijkeren in de zomervakantie lijkt een mooie geste naar leerlingen die nipt onvoldoende gescoord hebben om over te gaan. Door hen onder te dompelen in het vak waarin gescoord moet worden, zullen velen van hen alsnog naar de volgende klas gaan. Voor de leerlingen een mooi perspectief. Ik wil twee kanttekeningen plaatsen.

Op de eerste plaats schuilt hierin het risico dat leerlingen gaan anticiperen op deze mogelijkheid. Ik bezoek dagelijks lessen als docentenbegeleider en zie dat leerlingen nu ook dankbaar gebruik maken van de mogelijkheid om vlak voor een toets nog even in de les te mogen leren. Dat draagt niet bij tot het ontwikkelen van een goede (thuis)studiehouding en doet alleen een beroep op het kortetermijngeheugen. Het is beter te investeren in activerende didactiek en samenwerkend leren waarbij de leerlingen op een actieve manier met de lesstof bezig zijn, waardoor het beter beklijft en reparaties minder noodzakelijk zijn.

Op de tweede plaats investeren scholen (en het ministerie) met deze bijspijkermogelijkheid in reparatie aan de achterkant van het leerproces, terwijl het zinvoller is om te investeren in het leerproces tijdens de reguliere lessen en dus in de kwaliteit van het onderwijzen en leren. De winst die daar te boeken is, maakt bijspijkerprogramma's wellicht overbodig.

Uit mijn praktijk blijkt dat met een aantal praktische tips aan docenten de kwaliteit van het leren in de klas met sprongen vooruit gaat.

undefined

Meer over